Koelvloeistof MPM

Voor de FD's

Koelvloeistof MPM

Nieuw berichtdoor Chichong op di maart 17, 2015 19:06 pm

Is er iemand die ervaring heeft met MPM koelvloeistof http://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=23,18,40 ?
Het enige wat ik weet is dat je blauw en groen mag in gooien bij de wankel, roze/rood niet
Op hun site staan zoveel verschillende soorten.
Afbeelding
1992 Efini RX-7 FD3S Type-R Spa Yellow
1992 Efini RX-7 FD3S Type-R Red
1992 Efini RX-7 FD3S Type-R Black R.I.P.
Chichong
RX3 (>300 posts)

Type RX-7: FD

Re: Koelvloeistof MPM

Nieuw berichtdoor GeenIdee op di maart 17, 2015 21:15 pm

Ik vind het allemaal niet zo spannend, al geeft de koelvloeistof licht.

In mijn fc heb ik een rood/roze zitten van? valvoline geloof ik. Zou gelijkwaardig moeten zijn met de G12 van volkswagen. Komt niet zo nauw als je het mij vraagt.

De kleuren zijn vaak merk aanduiding. Zo hebben we tegenwoordig op de zaak olie van castrol, speciaal type ofzo (weet het niet uit mijn hoofd) en daar hebben ze fluor in gestopt... :|
Mazda rx7 fc turbo II '91 rood

Afbeelding
GeenIdee
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FC TII

Nieuw berichtdoor Furb op wo maart 18, 2015 7:10 am

Er zijn wel agressieve varianten, die aluminium aan kunnen tasten. Aangezien rotor huizen aluminium zijn wil je dat niet. Hoe je ze kunt herkennen, geen flauw idee...

Belangrijkste is NIET mengen. Gebruik wat er in zit, groen/geel OF rood, aftappen alleen is niet genoeg, dan zou je eerst met water heel veel moeten spoelen, maar water wil je er ook niet in hebben.
Bij t mengen van verschillende types kunnen klonten ontstaan.

Maar koelvloeistof moet je niet teveel over nadenken, spul van de action werkt net zo goed en kost geen drol.
Enige is dat je geen concentraat moet kopen die je met water moet aanlengen
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Chichong op wo maart 18, 2015 19:08 pm

Aftappen werkt niet, ja dan moet je helemaal het systeem spoelen met water maar dan krijg je problemen met de thermostaat, kans dat je stuk maakt.
Maar wat andere mensen ook suggeste is systeem aftappen 80% (want die andere 20% zit ergens in de buizen/motor, krijg je niet eruit) en dan vullen met juiste koelvloeistof, ong 50-100km mee rijden dan weer hele systeem legen en hetzelfde procedure volgen, bijvullen. En dat is een alternatieve methoden van systeem flushen?

Rood kan je gewoon beter vermijden, aangezien die meestal agressief en voor modernste auto's bedoeld zijn.

Concentraat koelvloeistof zag ik ook liggen in de schappen maar die moet je zelf mengen met water en evt juiste verhouding, ja daar wil je niet aan beginnen.

Spul van action werkt net zo goed, ja daar ben ik wel mee eens maar soms wordt je nogal afgeleid door die verkoper praatjes bij de winkel/dealer.
"Ja dit is veel beter en beter beschermd dan die huismerken. het heeft dit dit en dit materialen en goed bestemd zijn tegen je ... buizen/slangen/motor/temperatuur/langdurig mee enz."
Zie MPM, je ziet ook producten met G11,G12,G13. Ja weetje leuk al die nummers maar wat weet een normale consument wat dat allemaal moet betekenen voor hem?

En geld dit ook praatje ook voor de motor olie? Want wat ik weet is dat de rx het liefst mineraal moet gaan gebruiken. Tegenwoordig heb je ook verschillende mineralen soorten met andere bestandsdelen erin. Krijg je weer verkopers praatje van "Ja dit is niet geschikt voor jouw auto want dit heeft dit type materialen erin en die ander heeft dat weer niet".

Is het niet mineraal is mineraal goed genoeg en merken maken niks uit?
Afbeelding
Chichong
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor Beschier op wo maart 18, 2015 20:02 pm

Ik denk dat je er eerder goed op moet letten dat je hem straks goed afvult "zonder luchtbellen" dan met "welke vloeistof "erin moet. Want dan is je blok een stuk eerder kapot :wink:
Beschier
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor janharmen op wo maart 18, 2015 21:19 pm

als je de koelvloeistof ook uit je motor wilt hebben zit er een aftapplug onderaan je tussenplaat, in het verlengde van je olievuldop zegmaar.
'84 FB, unknown white tint, 12A 6pt RB streetport exhaust system, lightweight steel flywheel, Limited Slip Diff, moonroof
'84 FB antraciet, 13B NA S4 Injection
janharmen
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor GeenIdee op wo maart 18, 2015 21:22 pm

g11/12/13 is van de volkswagen groep en rood.

En je kunt mij niet wijs maken dat die agressief is en aluminium aan kan tasten, JUIST de moderne motoren maken veel gebruik van aluminium.

De kleur kun je echt niks van afleiden en "rood" kun je dus gewoon gebruiken als je dat wilt.

Ik denk dat je praktisch alles kunt gebruiken en als het een vloeistof is die word voorgeschreven voor een moderne motor dan zou je gewoon goed moeten zitten.
Mazda rx7 fc turbo II '91 rood

Afbeelding
GeenIdee
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FC TII

Nieuw berichtdoor Chichong op do maart 19, 2015 18:04 pm

Even door de duidelijkheid, ik vraag het voor iemand anders die net nieuw is met de wankelmotor maar aangezien hij niet weet welke kleur koelvloeistof eerst in zat, en rode koelvloeistof ingedaan die aangeraden was door de verkoper, groot kans dat het nu gemengd is. Hij had z'n rx bij Sam Woo laten onderhouden maar hij reageert amper op zijn vragen. Welke motor olie heb je in gedaan? .. 15w40 Eurol maar welke soort? geen antwoord gekregen. Welke kleur koelvloeistof? geen antwoord gekregen.
Wat een top service ! Tip nooit je rx bij Sam Woo laten staan.

Eerder was er al een discussie over de koelvloeistof en nou furb.. daar zei je toch echt heel iets anders dan wat je nu zegt :mrgreen:

Furb schreef:Belangrijkste is NIET mengen. Gebruik wat er in zit, groen/geel OF rood, aftappen alleen is niet genoeg, dan zou je eerst met water heel veel moeten spoelen, maar water wil je er ook niet in hebben.
Bij t mengen van verschillende types kunnen klonten ontstaan.

Furb schreef:Groen en blauw mag bij elkaar, absoluut nooit mengen met rood!
Doe je dat wel dan gaan er klonters vormen en kan de boel gaan verstoppen.

Rode is sowieso niet goed voor onze auto's, is te agressief voor aluminium motoren

Bericht door Rogier op ma nov 11, 2013 6:28 am

Ik heb altijd begrepen dat roze en blauw niet samen mogen, en dat roze in ieder geval niet in een rotary gebruikt mag worden.
Afbeelding
Chichong
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor Furb op do maart 19, 2015 20:39 pm

hoezo?

groen/geel/blauw is allemaal t zelfde soort, dat kan gewoon bij elkaar, maar nooit mengen met rood.
dat ik dit zeg is in het algemeen, wat geldt voor alle auto's en ik had t dus niet specifiek over onze motoren.
zelf zou ik nooit rood gebruiken iig
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Dirkk op za maart 21, 2015 16:07 pm

Furb schreef:hoezo?

groen/geel/blauw is allemaal t zelfde soort, dat kan gewoon bij elkaar, maar nooit mengen met rood.
dat ik dit zeg is in het algemeen, wat geldt voor alle auto's en ik had t dus niet specifiek over onze motoren.
zelf zou ik nooit rood gebruiken iig

Maar rood is toch geschikt voor aluminium blokken volgens mijn info
Mengen moet je niet doen dat klopt.
Rx 7 FB 85 GSL Zw automaat USA
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk