waarom een andere AST?

Voor de FD's

waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Andreas op za jul 28, 2007 13:40 pm

hierom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dat gat hoort er niet. komt door de hoge temperaturen onder de kap.
eerst komen er barstjes aan de binnenkant en dat gaat steeds verder.
als je mazzel hebt zie je die barstjes met de kap open of je ziet een druppeltje eruit komen.
zie je het niet en hij klapt open op de weg dan ben je flink zuur.
keuze is simpel: 200 EURO voor een metalen versie of een veelvoud van 200 voor een motorrevisie waar je met 99% zekerheid aan toe bent als die AST het begeeft.

dus koop een metalen versie.
dit is met stip de eerste mod die je doet aan je auto (en geen enkele andere).
Andreas
 

Nieuw berichtdoor Furb op za jul 28, 2007 16:11 pm

netjes dat je zo idd kunt zien wat er nou fout gaat

maar kees hoebeke zei dat hij niet snapt waarom iedereen hier zo moeilijk over doet, want de AST kun je ook gewoon weglaten, zoals hij bij zijn eigen FD motoren ook heeft gedaan...

zit wel wat in,
AST is ervoor om te zorgen dat er geen lucht in het systeem komt als je gaat bijvullen, terwijl iedereen het systeem toch wel goed ontlucht.
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 3480
Geregistreerd op: vr apr 29, 2005 16:07 pm
Woonplaats: Etten-Leur

Nieuw berichtdoor Mireck op za jul 28, 2007 23:03 pm

Furb schreef:AST is ervoor om te zorgen dat er geen lucht in het systeem komt als je gaat bijvullen, terwijl iedereen het systeem toch wel goed ontlucht.


De AST is niet voor het bijvullen/ontluchten. Er moet zelfs wat lucht in de AST zitten, niet tot bovenaantoe vullen, maar 3 cm tot bovenaantoe luct laten.De AST is om cavitatie tegen tegaan bij hoge toerentallen en zware load.
Als je een underdriven poelie monteerd maakt de waterpomp minder toeren en loop je dus minder kans op cavitatie.
Ik heb nog gezien dat japanner iets maken voor een motor wat geheel overbodig is. Dus weglaten zou ik alleen doen als er underdriven poelies gemonteerd zijn. Gezien het feit dat het erg moeilijk is de Rex NIET in de hogere toerentallen te laten rijden :mrgreen:

BTW Cavitatie is de vorming van luchtbelletjes in het koelsysteem, door hoge temperaturen en bijv het snel draaien van de waterpomp. Gevolg is een drastische daling in de efficentie van de koeling
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Nieuw berichtdoor Andreas op zo jul 29, 2007 1:13 am

ja je kunt ook een koelwaterbehuizing van een FC monteren want daar zit dan weer een drukdop op en dan rechtstreeks naar het overloopvat. dat kan ook idd. en de meningen zijn erover verdeeld.
maar ik geef liever een beetje geld uit aan een upgrade van een systeem dat goed werkt.
maar ieder zijn eigen ding, iig moet die plastieke eruit.
Andreas
 

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor zanthrax op wo dec 31, 2008 13:45 pm

Ik heb het idee dat nogal eens vaak wordt overdreven hoe fragiel de kunstof AST is . maar als het misgaat heb je wel meteen een groot probleem.
By-passen leek mij niet de meest perfecte optie, Mazda heeft het ding niet voorniks geplaatst.

Voor de zekerheid heb ik pas maar een aluminium AST bestelt bij Fighters garage. Deze is voor de FD ontworpen en kan zonder verder aanpassingen gemonteerd worden.
Voor een internationale order moet je ze eerst even mailen om uit te vinden wat de verzendkosten zijn. Ik was iets minder dan 135eur kwijt.
http://www.fighters-garage.com/rx7.html

Afbeelding
Afbeelding
zanthrax
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: zo dec 26, 2004 21:51 pm
Woonplaats: Tilburg
Type RX-7: FD

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor cjvanderhiele op vr jan 04, 2013 16:21 pm

Ik ben ook nog op zoek naar een AST.
Waar te koop? Op eBay zie ik tot nu toe alleen de originele plastic versie. Daar schiet ik niet veel mee op...
FB 1983 Sunbeam Silver
FC 1991 Blaze Red T2 Cabrio
FD 1992 Innocent Blue
100G 1969 Fiat 850 Wit
cjvanderhiele
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2867
Geregistreerd op: do jul 03, 2003 19:58 pm
Woonplaats: rilland
Type RX-7: FC Cabrio

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Furb op vr jan 04, 2013 16:42 pm

Niet zo ver zoeken...

Mireck of jeroentje.nl
Maja, mireck haalt ze bij mijn weten ook gewoon bij jeroen :)
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 3480
Geregistreerd op: vr apr 29, 2005 16:07 pm
Woonplaats: Etten-Leur

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Beschier op vr jan 04, 2013 18:15 pm

Elimeneren?
Beschier
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 788
Geregistreerd op: zo jul 10, 2011 6:27 am
Woonplaats: Rixland
Type RX-7: FD

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Thierry op vr jan 04, 2013 18:51 pm

Beschier schreef:Elimeneren?


Bij mij is ie er inderdaad uit gehaald. De originele plastieken is bij mee eens geklapt en per direct vervangen door een soort spruitstuk. Heeft Kees indertijd gedaan.
Mazda 6 (2006)
Mazda RX7 FD (1993)
Mazda MX5 Kaminari (2011)
Toyota Yaris (2007)
Thierry
RX2 (>200 posts)
 
Berichten: 217
Geregistreerd op: di aug 25, 2009 13:38 pm
Woonplaats: Roosendaal
Type RX-7: FD

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Beschier op vr jan 04, 2013 19:02 pm

Ik zit er zelf ook over te twijfelen.
Ik heb wel een alu versie maar de dop lekt wel eens wat enz. En het ziet er wat opgrruimder uit.
Beschier
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 788
Geregistreerd op: zo jul 10, 2011 6:27 am
Woonplaats: Rixland
Type RX-7: FD

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor cjvanderhiele op vr jan 04, 2013 19:38 pm

Tja, elimineren.. Aan één kant:ja, aan de andere kant zit ie er ook niet voor niks in, en het verhaal van Mireck hierboven snijdt ook hout..

Vind het alleen nogal een hoop geld voor een potje met een dopje en een paar slangaansluitingen.. :roll:
FB 1983 Sunbeam Silver
FC 1991 Blaze Red T2 Cabrio
FD 1992 Innocent Blue
100G 1969 Fiat 850 Wit
cjvanderhiele
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2867
Geregistreerd op: do jul 03, 2003 19:58 pm
Woonplaats: rilland
Type RX-7: FC Cabrio

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Mireck op vr jan 04, 2013 21:23 pm

er zijn ook aluminium versies van de originele AST, kost wat, maar lijkt mij de ideale oplossing. De goedkoopste oplossing is een nieuwe originele plastic AST. Die zal ongetwijfeld ook weer 20 jaar meegaan.
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor cjvanderhiele op vr jan 04, 2013 22:42 pm

Tja, dat is wel zo maar heb geen zin in weer zo'n plastic geval. Maar ik vind 200 euries een hoop geld voor zo'n alu potje..
Altijd goedkoper dan een motorrevisie als dat potje ploft maar dan nog.. Moet er ff over nadenken..
FB 1983 Sunbeam Silver
FC 1991 Blaze Red T2 Cabrio
FD 1992 Innocent Blue
100G 1969 Fiat 850 Wit
cjvanderhiele
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2867
Geregistreerd op: do jul 03, 2003 19:58 pm
Woonplaats: rilland
Type RX-7: FC Cabrio

Re: waarom een andere AST?

Nieuw berichtdoor Wezel op vr jan 04, 2013 22:53 pm

cjvanderhiele schreef:Tja, dat is wel zo maar heb geen zin in weer zo'n plastic geval. Maar ik vind 200 euries een hoop geld voor zo'n alu potje..
Altijd goedkoper dan een motorrevisie als dat potje ploft maar dan nog.. Moet er ff over nadenken..


dat plastic geval dat er nu in zit heeft het 20 jaar goed gedaan, ik heb de mijne ook omgewisseld voor een nieuwe plastic versie, het ging mij niet om het geld maar ik wil het graag origineel houden dus vond ik die alu geen optie.

N3A11535XB : staat te boek voor 158 eur excl btw dus ook voor de prijs maakt het niet veel uit.

Als hij kapot gaat kan je ook gewoon stoppen als je de bergen stoom onder je kap vandaan ziet komen. je hoeft natuurlijk niet door te rijden zodat je een blok revisie nodig hebt.
Blauwe Mercedes w202 C43 AMG
Wezel
RX3 (>300 posts)
 
Berichten: 370
Geregistreerd op: do feb 17, 2005 20:08 pm
Type RX-7: FD


Keer terug naar 3de Generatie Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron