Geluk bij een ongeluk.

encouters of the RX-7th kind...

Geluk bij een ongeluk.

Nieuw berichtdoor Rudi M op do feb 10, 2011 4:49 am

Zweef vliegtuig op boven op Rex gecrasht!
Gisteren mooi weer, de zon schijnt, ik denk, dit is nog eens een prachtig moment om een ritje met Rex te maken.
Voorzichtig haal ik de bescherm dekens van de nog zeer jonge verse hoog glanzende zwarte lakwerk vandaan.
Blaas de achter gebleven pluisjes met perslucht voorzichtig van het lakwerk."OK"
Kijk onder de motor kap of dat nog alle sappen nog ruim voldoende aanwezig zijn."OK"
Waar van ook de batterij!"OK"
Banden spanning…."OK "
Vervolgens rij ik de auto voorzichtig uit de garage en laat de motor rustig warm draaien.
Ik plan een ritje naar de Modelvlieg club hier in de buurt waar dat ik lid van ben.
(Door de restauratie van Rex was ik er twee jaar niet meer geweest.)
Aan gekomen en blijkt ik lang niet de enige te zijn met vroege lente kriebels in de buik.
Vroege vogels vliegen in het rond her en der.
Ach zeg ik tegen een vriend, die zijn zender aan het programmeer is “ dit jaar kom ik ook terug vliegen met mijn Spit Fire”.
Mijn Rx7 is nu eindelijk volledig klaar van een totale restauratie.
“Jeetje” zegt hij “ is dit de zilveren Rx7 met de rode bumper die je vroeger bij je had”
Ja ja zeg ik trost.
Even word de aandacht af geleid in de lucht.
We stellen vast iemand in de problemen raakt met de stroom voorziening van de besturing van zijn electro zweef vliegtuig.
Hij maakt een linkse bocht … ik denk nog LINKS.... dat was beter een RECHTS bocht geweest!
Was het toch zo dat de Linkse stuur beweging nog net het laatste drupje stroom uit de batterij van de besturing van het zweef toestel trok om verder kompleet stuurloos in een verticale neerwaartse spiraal in vole vleugt regel recht doel zeker en bewust neerwaartse smak boven op mijn REX neer te komen!!!!!!!!!!
Ik roep nog "neeeeeeee ni op mijn autoooooooo".
Met knikkende knieën, hellemaal niet meer onder controle, tegen mijn wil voel ik met plots een meter kleiner worden.
Na enkele ogenblikken op mijn knieën rond gekropen besloot ik voorzichtig naar mijn auto te kruipen.
Bleek dat de motor zwever met de neus (spinner met klap proppeler) op mijn venster is neer gekomen, naar onder afgegleden, tegen de rechter ruitenwisserarm gebost, de arm heeft zich tegen wil gedraai tot dat deze 25cm over de motorkop stond.
Door de slag op de ruitenwisser is de linker vleugen op de linker voor hoek van mijn dak huis gaan houden, de rechter vleugel heeft zijn de scheidingslijn van de motorkap en spatbord net voor de koplampen geraakt.
Een deuk in de rittenwisser gril, ruitenwisser arm geplooid, lichte krasje op het dak,motorkap, spatbord, voorruit.
Gelukkig is de neus van de zwever achter de ruiten wisserarm terecht gekomen zodat de inpakt is afgeremd. Met als gevolg ook de deuk in de ruitenwisser rooster.
Vervolgens is het model zweef toestel uit elkaar gespat en alle losgekomen rond vliegende onderdelen zijn een paar meter van mijn auto neer gekomen.
Vraagje... heb ik nu eigenlijk geluk gehad. :roll:
Ik denk het wel he. :mrgreen:
Valt nog af te wachten wat de NL fam. verzekering in België gaat uit keren. :shock:
In het verleden; 2x 818 coupe, Legato, 4x 929coupe, 626 4D, 3x 121landau, Rx7 FB wit, Rx7 Fc NA eerst zwart dan beige

Nu;121 Landau nog te restaureren met wankelmotor?
Rx7 Fc NA zwart totaal gerestaureerd
Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FC N/A

Re: Geluk bij een ongeluk.

Nieuw berichtdoor Damic op do feb 10, 2011 7:15 am

Jawadde, wat je hebt bezie je zelf maar ik zou die gast zijn nek beginnen om te wringen. Krijg je normaal geen waarschuwing als je batterijen bijna leeg zijn?
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor kielliger op do feb 10, 2011 11:57 am

Welke NL verzekert zich nu in België.. ? :roll: Kan not wel eens een lastig zaakje worden.! En zijn die mensen verzekerd, of het vliegtuigje?..

Maar klink als een aardige "plof"..!

Een rooster heb ik niet liggen voor je. Maar Mireck heeft er denk ik wel genoeg (als ie ze niet weggooit..) maar je had geloof ok ook al PM ?..

Wel wel een ruitenwisser-motor met armen voor je. Ooit eens opgehaald voor René V. maar bleek achteraf niet meer nodig te zijn.

Indien je nog een raam nodig hebt, volgens mij is er via het forum eens een group-buy gedaan voor de voorramen van de SA/FB en ligt er ergens nog een reserve exemplaar. Goed zoeken en je vindt hem wel.

Succes met de reparatie in ieder geval.
1968 Mazda 1500 Groen
1969 Mazda 1500 Wit
1977 RX-5 CD Rood
1979 RX-7 SA Rood
1984 626 2.0 Coupe Wit
1986 929 2.0i Coupe Blauw
1989 626 2.0 Hatchback Beige
1989 RX-7 FC3S TII Cabrio Wit
1996 323 2.0i V6 GT
2001 Xedos 9 2.5 V6 Beige
kielliger
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Mireck op do feb 10, 2011 12:19 pm

kielliger schreef:Welke NL verzekert zich nu in België.. ? :roll: Kan not wel eens een lastig zaakje worden.! En zijn die mensen verzekerd, of het vliegtuigje?..

Een rooster heb ik niet liggen voor je. Maar Mireck heeft er denk ik wel genoeg (als ie ze niet weggooit..) maar je had geloof ok ook al PM ?..

Wel wel een ruitenwisser-motor met armen voor je. Ooit eens opgehaald voor René V. maar bleek achteraf niet meer nodig te zijn.

Indien je nog een raam nodig hebt, volgens mij is er via het forum eens een group-buy gedaan voor de voorramen van de SA/FB en ligt er ergens nog een reserve exemplaar. Goed zoeken en je vindt hem wel.

Hij heeft een FC, maar daar heb ik ook nog wel enkele roosters van liggen.

Weggooien doe ik (nog) niet, tenzij het onmogelijk meer te gebruiken is.
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor kielliger op do feb 10, 2011 13:50 pm

Mireck schreef:
kielliger schreef:Welke NL verzekert zich nu in België.. ? :roll: Kan not wel eens een lastig zaakje worden.! En zijn die mensen verzekerd, of het vliegtuigje?..

Hij heeft een FC, maar daar heb ik ook nog wel enkele roosters van liggen.

Weggooien doe ik (nog) niet, tenzij het onmogelijk meer te gebruiken is.

Ah.. was even in de veronderstelling dat het een SA/FB was..! Verwerde Rudi M. even met Ronni V. :mrgreen:

Over dat weggooien..! Kan me voorstellen dat door veelvuldige sloop van de Rixen die roostertjes met overvloed in de schappen blijven liggen. Gaan vaak bij een kleine botsing niet stuk. :-)..
1968 Mazda 1500 Groen
1969 Mazda 1500 Wit
1977 RX-5 CD Rood
1979 RX-7 SA Rood
1984 626 2.0 Coupe Wit
1986 929 2.0i Coupe Blauw
1989 626 2.0 Hatchback Beige
1989 RX-7 FC3S TII Cabrio Wit
1996 323 2.0i V6 GT
2001 Xedos 9 2.5 V6 Beige
kielliger
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Marc op do feb 10, 2011 16:35 pm

Ik weet de regelgeving niet in Belgie maar wij zijn bij onze vliegclub allemaal hier tegen verzekerd. Dat is zelfs een verplichting anders kun je geen lid worden (en zo ver ik weet is dat landelijk) en je moet je tussenpersoon hiervan op de hoogte brengen. En ik heb al stuntpiloten gezien en dat had weinig met stunten te maken maar meer met onkunde, zelfoverschatting, kapot gaande servo's en weigerende ontvangers.....het kan van alles zijn, dat heb je nooit helemaal in de hand. Daarom zitten wij ook ver buiten de bebouwde kom op wat koeien na, maar die zijn er aan gewend en kijken niet eens meer op of om.

Rudi heeft nog geluk gehad want neem maar van mij aan dat een fatsoenlijk toestelletje dat een kilootje of 4 weegt dat op snelheid naar beneden komt dwars door je dak heen gaat!

@Damic, je mag ervan uit gaan dat elke modelvlieger precies weet hoe lang hij kan vliegen op een batterij. Het is zelfs zodanig dat op het moment de motor uitvalt hij nog steeds genoeg power in de batterij voor de servo's heeft om te kunnen landen. Is dit niet het geval mag je ervan uitgaan dat er helaas voor die persoon en Rudi iets flink mis is geweest.

Daarom vlieg ik ook alleen brandstof :mrgreen:
De grootste en zwaarste kist die ik heb weegt 12 kilo met een 62cc benzinemotor en als die recht naar beneden komt kun je hem uitgraven :mrgreen:
ex FC en FB
RX-7 moet vrouwelijk zijn want: Ze is prachtig gevormd, onbetrouwbaar en kost een bom duiten.
Marc
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor Rudi M op vr feb 11, 2011 1:27 am

vandaag bestek laten op maken.
Rond de 1000€ zal het kosten. (Zonder onderdelen)
Dat vind ik persoonlijk hevig met de haren getrokken. (Geen wonder dat mijn omnium zo duur is van mijn nieuwe auto)
Het dak,motorkap,spatbord moeten helemaal op nieuw in de lak/vernis. :shock:
Volgens mij kunnen de krassen op het dak, motorkap en spatbord weg gepolijst worden.
Ik heb trouwens drie vernis op de lak staan. Daar moet je toch wat mee kunnen dacht ik.
Er zijn wel drie plekjes waar dat de lak weg is, (op de rand van plaatwerk) daar dacht ik plaatselijk opvullen (cellulose plamuur) en met een airbruch bij spuiten.
Nadien de vernis uitneven en het geheel terug glad polieren.
Als al die onderdelen moeten geschuurd, grondlaag, schuren en spuiten, heb ik weer overal gedroogde verf stof resten, spuitnevel, ba , ik word er niet goed van! Ik heb alles maar dan ook alles los gehad om het zo proper als ik kon voor me kaar te krijgen, wat gaat er dan nog van over blijven. :cry:
Het modelvliegtuig (hard plastiek spinner en klapprop,elektromotor,lippo batt.pak, regelaar en besturing) was uit een soort stevig piepschuim. (De juiste naam v/h materiaal ken ik niet meer, die dingen veranderen zo dikwijls van naam)
Ik bouw mijn vliegtuigen met balsa houd, dat piept niet zo hard als dat cracht.
Dat klink tenminste nog lekker krokant bij een crash en niet als of je een muffe pantoffel . :mrgreen:
Maar Marc heeft gelijk, het komt hard uit de lucht gevallen, ik ben me bewust dat het veel erger kon geweest zijn.
Volgens de ploot was zijn batterij leeg maar dan moet er nog ruim tijd over zijn geweest om door te zweven en op het gemak landen voor de besturing uit valt.
Maar ja, weet ik ook niet wat die piloot in elkaar heeft gebokst.
En normaal mogen we niet eens in de omgeving van de parking vliegen.
Ik scoor helaas weinig vrienden met het reglement en veiligheid strikt na te leven, toch des ondanks stoor ik me daar niet aan. Zie maar wat er gebeurt.

Jullie zijn alvast bedankt om na te kijken wat de onderdelen betreft, ik kom er later op terug als ik meer weet van de VML-(B) en (NL)verzekering.
In het verleden; 2x 818 coupe, Legato, 4x 929coupe, 626 4D, 3x 121landau, Rx7 FB wit, Rx7 Fc NA eerst zwart dan beige

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Rudi M op za maart 05, 2011 2:13 am

Ja ja, het schijnt dan toch op gang te komen.
Vandaag het schade dossier halen en binnen brengen bij mijn agent.
De verzekering heeft ook contact met mijn agent op genomen.
Zij moesten weten of dat er getuigen zijn.
Nadat zij het bestek ingekeken hebben zullen ze valideren of dat van hun uit een expert naar mijn auto komt kijken.
Dat zal volgens mij zeker gebeuren, als ze horen wat die reparatie zal kosten.
Of misschien willen ze nog eens een mooie Rx7 zien. :mrgreen:
Ik kan nu al mee geven , gooi maar niet teveel onderdelen weg wand die rooster kost bijna DRIEHONDERD EURO, en dan weet ik niet of dat er BTW in zit .
Een ruitenwisser arm rond de 65€ idem de BTW.(niet meer verkrijgbaar)
De ruitenwisser arm is geplooid.
Ik hou u op de hoogte.

ps:Ik ben nog steeds aan mijn foto van mijn restauratie project bezig met sorteren, maar geraak er moeilijk door.
Het is een helse klus om het overzichtelijk te maken.
Maar het komt nog voor mekaar.
Ik weet ook niet goed hoe ik het moet doen om er wat uitleg bij te platen.
Waarschijnlijk zal ik iemand daar toch wat hulp en raad bij vragen.
De gene die het graag zien, het gaat dat verder op "Mijn restauratie project"
Groetjes

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Rudi M op do maart 31, 2011 23:25 pm

We zijn zo ver, de verzekering van de tegen partei gaat het bedrag nodig voor de herstelling over maken.
Dus het komt dan toch in orden.
Hopelijk zal het resultaat van de herstelling ook mee vallen.

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Keer terug naar Waargebeurd