Pagina 1 van de 1

Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 30, 2016 13:09 pm
door Ken88
Hey ik ben nu een tijdje bezig met het inrijden van de nieuwe motor.

volgende is gebeurd:

OMP delete (ik mix 200ml 2takt per volle tank)
2 nieuwe (gebruikte) housings en rotors
goopy apex seals
wastegate gepoort
standaard uitlaat gemonteerd voor eerste 5000km (kwestie van blok niet te hard te stressen)

Momenteel heb ik me aan volgende procedure gehouden:

Minerale olie, nieuwe bougies, nieuwe filter (0km)
eerste 800 km <3000rpm geen boost (0-800km)
Nieuwe olie en oliefilter voor de eerste vuiltjes uit de olie (800km)
Volgende 500km <4000rpm beetje boost (800-1300km)
(hier ben ik nu)
Volgende 500km <5000rpm beetje boost (1300-1800km)
Volgende 500km <6000rpm iets meer boost (1800-2300km)
Volgende 500km af en toe eens redlinen met volle boost (2300-2800km)
Nieuwe olie en oliefilter, nieuwe bougies, nieuwe koelvloeistof en luchtfilter, TPS afstellen.
Rijden naar wens (2800-5000km)
Overschakelen op synthetische olie op 5000km samen met nieuwe filter, installatie open uitlaat. Hierna zakken met de premix naar 150ml per tank.

Goed plan? opmerkingen? voldoende premix?
Ik lees vanalles online gaande van meteen knallen tot 5000km rijden als een bomma.
Ik wou voorzichtig zijn maar mijn rechtervoet jeukt, daarom even dubbelchecken wat jullie aanraden.
is een turbo2 s4
Graag jullie feedback :)

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 9:36 am
door p.belgraver
Overschakelen op synthetische olie??
Mineraal all the way

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 9:39 am
door Ken88
Ook bij OMP delete? had deze eerlijk gezegd gedelete om dit te kunnen doen :) zodat er geen motorolie verbrand zou worden.

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: do sep 01, 2016 13:20 pm
door p.belgraver
Bak olie mineraal, en premix full synthetische 2 takt.
Das mij altijd geleerd, en rij er al 12 jaar op.
Nooit problemen gehad

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: do sep 01, 2016 13:22 pm
door p.belgraver
Ik mix 100 ml op een volle tank.

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: ma sep 05, 2016 13:11 pm
door Ken88
p.belgraver schreef:Ik mix 100 ml op een volle tank.

Ok thx voor de antwoorden :) is 100ml voldoende met een OMP delete?

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: di sep 06, 2016 6:08 am
door kielliger
Volgens mij is 1 liter op 1500-2000 kilometer gangbaar. Dus als je volle tank 60 liter is en je daar 450-500 kilometer op kan rijden.. dan moet het volgens mij eerder 250cc zijn dan 100cc.

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: do sep 08, 2016 8:24 am
door p.belgraver
Dan kun jij ver op een tank komen.
Fd met volle tank rij ik 300 a 350 en dan is ie echt leeg
:-)

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: do sep 15, 2016 20:38 pm
door Damic
Hangt af hoe ver ik de pedaal continu naar beneden duw :mrgreen:

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: vr sep 16, 2016 5:58 am
door kielliger
Damic schreef:Hangt af hoe ver ik de pedaal continu naar beneden duw :mrgreen:


Ohw.. dan verbruikt ie de laatste tijd niet erg veel dan.. 8)

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: vr sep 16, 2016 6:32 am
door Damic
kielliger schreef:
Damic schreef:Hangt af hoe ver ik de pedaal continu naar beneden duw :mrgreen:


Ohw.. dan verbruikt ie de laatste tijd niet erg veel dan.. 8)
:cry: :cry: :cry:

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: zo sep 18, 2016 11:12 am
door GeenIdee
En nu dacht ik altijd dat we juist minerale olie gebruiken omdat dat goed en schoon verbrand zonder dat het residu achter laat, en dat er maar een beperkt aantal vol synthetische oliƫn ook schoon verbranden.

Als je een vol synthetische 2-takt olie koopt, kun je er dan vanuit gaan dat dit schoon verbrand Omdat dit 2-takt olie is? Zo klinkt het wel in ieder geval, maar ik weet niet of dit bij de wankel een ander effect heeft / of de wankel daar gevoeliger voor is dan een 2 takt motor.


Tevens klinkt pre-mix mij maar omslachtig in de oren. Niet dat ik veel rijdt maar toch :lol:

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 6:02 am
door kielliger
Volgens mij gebruiken we minerale olie omdat dit beter is voor de pakkingen. Nadeel is dat het meer residu achterlaat bij verbranding dan Synthetisch. Althans, zo had ik het altijd begrepen.

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 17:54 pm
door Damic
kielliger schreef:Volgens mij gebruiken we minerale olie omdat dit beter is voor de pakkingen. Nadeel is dat het meer residu achterlaat bij verbranding dan Synthetisch. Althans, zo had ik het altijd begrepen.

Andersom Marcel: mineraal verbrand beter en is goed voor de rubbers maar vol synthetische 2 takt verbrand nog beter en laat zo goed als niets achter.

Re: Roderen van nieuwe motor

Nieuw berichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 19:13 pm
door GeenIdee
Als je maar specifiek die 2-takt olie gebruikt begrijp ik. Omdat dat ontwikkeld is om goed te verbranden