Adviezen bij T2 Turbo motor

Voor de FC's

Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor DonHermans op ma jul 27, 2015 18:20 pm

Beste iedereen,

Sinds kort de trotse bezitter van een 13B T2 motor, alhoewel deze nog helemaal uit elkaar moet gaan om alles grondig te inspecteren, zouden tips en adviezen rond dit blok erg welkom zijn. In het kort gaat het om een S5 motor (1989 - 1992), de turbo versie, compressie meet 9.0:1, het vliegwiel is gestanst met N370 (hieruit kon ik het jaartal afleiden via wat speurwerk). Ik kwam bij de centerplate wel wat vreemds tegen, namelijk als ik in de poorten kijk, zie ik aan de bovenzijde 2 soort van geleiders o.i.d. zitten. Weet iemand waar deze voor zijn en wat ze doen? Hoe verhoudt dit blok zich overigens tot bijvoorbeeld een S4? Is dit sterker of zwakker? Heeft dit blok bepaalde voordelen of nadelen t.o.v. andere series?

Graag hoor ik het!

Groet,

Don
'80 RX-7 SA22C á la Monte Carlo (work in progress)
'00 Subaru Impreza 1.6 Rat-car
'74 VW Bug 1.6 2-seater roadster (work in progress)
DonHermans
RX4 (>400 posts)
 
Berichten: 443
Geregistreerd op: vr apr 01, 2011 13:00 pm
Woonplaats: Velsen-Noord
Type RX-7: SA

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor cjvanderhiele op ma jul 27, 2015 20:24 pm

Ik ben niet zo into the specs, maar volgens mij heeft de S4 185pk en de S5 200pk. En een rebuilt van een S5 kost een hoop geld (weet ik uit ervaring) :roll: :mrgreen:
FB 1983 Sunbeam Silver
FC 1991 Blaze Red T2 Cabrio
FD 1992 Innocent Blue
100G 1969 Fiat 850 Wit
cjvanderhiele
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2867
Geregistreerd op: do jul 03, 2003 19:58 pm
Woonplaats: rilland
Type RX-7: FC Cabrio

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor DonHermans op ma jul 27, 2015 21:19 pm

Rebuilds zijn altijd duur;) haha. Het hoeft gelukkig niet in een week af, dus kan tussendoor financieel een beetje bijkomen gelukkig. 1e prioriteit is het blok uit elkaar, nakijken en dan poorten. Vervolgens de lagers upgraden, andere seals en geharde stationary gears. Zodra het allemaal in elkaar zit bezig houden met het inlaat/uitlaattraject. De turbo die erop komt wordt een Borg-Warner EFR serie, via de Nieuw-Zeelandse en de Australische sites hoor ik er bijna niets anders dan goeds over, en de prijzen gaan ook nog wel in vergelijking met bijvoorbeeld een Garrett.
'80 RX-7 SA22C á la Monte Carlo (work in progress)
'00 Subaru Impreza 1.6 Rat-car
'74 VW Bug 1.6 2-seater roadster (work in progress)
DonHermans
RX4 (>400 posts)
 
Berichten: 443
Geregistreerd op: vr apr 01, 2011 13:00 pm
Woonplaats: Velsen-Noord
Type RX-7: SA

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor BOBLOOK op wo jul 29, 2015 20:06 pm

They both blow the same :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
BOBLOOK
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 922
Geregistreerd op: za jul 02, 2011 20:32 pm
Woonplaats: Dordrecht

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor FCB op do jul 30, 2015 10:36 am

S4 of S5 is kwa motor toch identiek afgezien van het motormanagement?
FCB
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: di jan 27, 2015 22:47 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor Rogier op do jul 30, 2015 10:52 am

Zijn meer verschillen dan alleen motormanagement.
Ik meen dat o.a. de compressie verhouding iets hoger is bij S5.
Verder is de turbo anders, de luchtmassameter is anders, fuelrails zijn anders. Dat is even wat mij te binnen schiet, maar er zal vast nog wel meer zijn.
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.
Rogier
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 1573
Geregistreerd op: do okt 13, 2005 19:17 pm
Woonplaats: Leiderdorp
Type RX-7: FC Cabrio

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor Furb op do jul 30, 2015 18:31 pm

Bijna alles is anders...

Rotorhuizen zijn anders, verschillende timing van de bougies en aanwezigheid van draad voor knock-sensor.
Zijplaten zijn ook anders, de latere zijn dikker gegoten.
Waterpomp is ook anders.
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 3476
Geregistreerd op: vr apr 29, 2005 16:07 pm
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Adviezen bij T2 Turbo motor

Nieuw berichtdoor FCB op do jul 30, 2015 23:14 pm

Ik sta op t punt mijn s4 t2 blok eruit te liften, morgen wss.

Waar moet ik hoofdzakelijk op letten?
Ik weet dat de nicasil wanden niet mogen flaken aan de randen.

Maar hoe kan je zelf goed checken of de rotorhuizen goed recht zijn? En niet warped.
Of moet ik alles weg rengen en laten meten?

Hoe kan ik trouwens meten of mijn rotorlagers genoeg vlees hebben? Wss zijn die de oorzaak van mijn lage oliedruk probleem.
FCB
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: di jan 27, 2015 22:47 pm
Type RX-7: FC TII


Keer terug naar 2de Generatie Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron