Noodloop/ schommelen motor FC turbo II 1989

Voor de FC's

Noodloop/ schommelen motor FC turbo II 1989

Nieuw berichtdoor Bertus Oosting op wo jun 17, 2015 20:55 pm

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds zaterdag in het bezit van een prachtige RX-7 turbo II cabriolet
Altijd al een zwak gehad voor de hoekige wagens van de jaren 80 en deze past daar mooi in!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auto ziet er in mijn ogen prachtig uit. Echter niet geheel zonder problemen tot nu toe. Hij heeft de laatste (2) jaren niet veel meer gereden.

Nu heeft hij enkele problemen en misschien weten jullie waar het aan kan liggen. Dat het direct aan een complete motorrevisie ligt dat hoop ik uiteraard niet te horen. Het kunnen nog zo veel andere dingen zijn.

Ik heb hem bij een garage gekocht die hem een tijd in de showroom had staan als opslag voor de (bevriende) eigenaar. Dus garage heeft er op zich niets mee te maken. Echter wel coulant en morgen mag ik hem weer terug brengen, zodat ze eventueel nog wat dingen kunnen bekijken.

Het volgende is aan de hand. Bij koud stationair schommelt hij tussen de 1000-1500 toeren. Als de motor warm is doet hij dat niet. dus gisterenavond heb ik eens het stekkertje van de koudloopregeling (?) eruit getrokken en hij bleef schommelen. Ik bedoel dit kleine ding links op de motor.
Afbeelding

Misschien kan het daar mee te maken hebben? Ik ben niet technisch op het gebied van auto's dus kan veel onzin uitslaan.

Het volgende probleem deed zich voor na een stukje snelweg. Eerst motor netjes warm gereden en toen een stukje losgetrokken. Niet te gek want wil mijn rijbewijs houden en de RX niet vol op de kop geven.
Toen ik de snelweg af ging en vervolgens op de 80 km weg ging leek hij in de noodloop te gaan (als dat bestaat bij deze auto's). Ik kon niet hoger dan 3000-4000 toeren en dan begon hij te schokken en te bonken.
Auto aan de kant gezet. Motor uit. En weer starten en rijden. Toen was het over en trok hij weer normaal door.

Even naar een vriend geweest, die heeft ook een ritje gemaakt en toen begon het weer. Weer in de noodloop en weer niet hoger dan 3000-4000 toeren en bonken en stoten.
Terug naar huis. Onderweg deed hij het weer met echt rustig rijden. Dus weer uit en aan.
Vlak bij huis bij de afrit nog even goed het gas in trappen om te kijken of het weer zou komen en nee. Toen ging het gek genoeg goed.

Ik ben geen snelheidsduivel en rijdt niet als een malle, zoals ik er die dag mee reed moet hij zat kunnen hebben.

Hopelijk is het iets wat enigszins op normale wijze is op te lossen. Echter ben ik geen kenner en ook de garage niet. Vandaar dat ik probeer info hier op het forum te krijgen.

Ook zie ik onder de kap 2 kabels los liggen, de witte en roomwitte stekker lijken mij passend voor elkaar maar zijn ontkoppeld:
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik vind het een prachtige wagen om te zien en om in te rijden! Maar alles moet wel werken zoals het hoort.
Bertus Oosting

Type RX-7: FC Cabrio

Re: Noodloop/ schommelen motor FC turbo II 1989

Nieuw berichtdoor Mireck op vr jun 19, 2015 9:38 am

De laatste foto is van een zijknipperlicht o.i.d.

De andere stekker(roomwit) is van een diagnose (benzinepomp doorlus)

Het schommelen had ik je al verteld, dat is de gasklep sensor.

Is er nergens een slang los geschoten zodat ie valse lucht zuigt? ergens tussen de turbo en inlaat?
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Bertus Oosting op zo jun 21, 2015 19:38 pm

Bedankt voor uw reactie. Zal morgen eens navragen of ze een losse slang kunnen zien?
Dat betekent dan dus dat de turbo niet goed in komt? Slaat hij hem dan in de noodloop?

Ik had u inderdaad al gebeld voordat ik hem kocht. Schommelen is vast goed te verhelpen. Zal ze doorgeven dat het een sensor is. Het slecht starten als hij warm is doet hij niet meer. Warm start hij ook prima nu. We hebben de snaar van de koeling aangespannen. Die was vrij slap. Schijnbaar lag het daar aan.

Ik hoop dat het andere probleem ook opgelost kan worden. Zal morgen weer langs de garage gaan met uw tip
Bertus Oosting

Nieuw berichtdoor Furb op di jun 23, 2015 7:18 am

Bertus Oosting schreef:Warm start hij ook prima nu. We hebben de snaar van de koeling aangespannen. Die was vrij slap. Schijnbaar lag het daar aan.

Ha ha ha ha ha
Als ik m bij een garage zou hebben staan en ze zouden dit tegen mij zeggen, dan ging ik hem direct weghalen daar!
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Bertus Oosting op di jun 23, 2015 18:16 pm

Tja. Kan wel zo zijn. Maar hij was erg slap en nu geen problemen meer met warm starten.
Bertus Oosting

Nieuw berichtdoor Dirkk op di jun 30, 2015 6:21 am

Een advies voor goede diagnose breng hem naar Mireck of Kees of jeroentje!!
Heeft de garage al compressie gemeten?
Als ze dat met een gewone meter willen doen dan komt het niet goed met je rx
Dan zijn ze maar wat aan het doen en ga je steeds verder van huis.
Rx 7 FB 85 GSL Zw automaat USA
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FB

Keer terug naar 2de Generatie Specifiek