Probleempje gevonden op dyno

Voor de FC's

Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op zo feb 16, 2014 16:25 pm

Hey,

Ik vroeg me af of iemand dit al is tegengekomen.
Meting 1: 191pk @ 6850rpm 215nm
meting 2: 168pk @ 6045rpm 215nm

gaat over fc s4 volledig stock 105k km 88'.

Afbeelding

lijkt goed te gaan maar bij 6000rpm gaat het blijkbaar opeens mis.

Zou kunnen dat ontsteking de boosdoener is? was ook al aan koppeling aan het denken.

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Mireck op zo feb 16, 2014 18:09 pm

al iets bekeken? bijvoorbeeld bougies?

Ik vind het verloop van beide metingen niet zo normaal, maar misschien is het een vertekenend beeld?
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op zo feb 16, 2014 18:51 pm

Mireck schreef:al iets bekeken? bijvoorbeeld bougies?

Ik vind het verloop van beide metingen niet zo normaal, maar misschien is het een vertekenend beeld?

bougies en kabels zijn besteld, die heb ik sinds aankoop van wagen nog niet kunnen veranderen.
bij vele autoparts centers gaan kijken maar niemand kon ze leveren.
uiteindelijk toch iemand gevonden.
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Mireck op ma feb 17, 2014 15:49 pm

Ken88 schreef:
Mireck schreef:al iets bekeken? bijvoorbeeld bougies?

Ik vind het verloop van beide metingen niet zo normaal, maar misschien is het een vertekenend beeld?

bougies en kabels zijn besteld, die heb ik sinds aankoop van wagen nog niet kunnen veranderen.
bij vele autoparts centers gaan kijken maar niemand kon ze leveren.
uiteindelijk toch iemand gevonden.



:roll: niemand kan ze leveren..... zucht... vandaar dat ik bijna alles op voorraad heb! :mrgreen:

Maar dat was mijn vraag niet, ik mag toch hopen dat er eerst gekeken word voordat je iets vervangt? zeker met kostbare zaken zoals bougies. Heb je de bougies al bekeken, aan de bougies kun je misschien al iets zien waar het probleem zit.
Zitten alle vacuumslangen nog goed op hun plaats? Er moet iets veranderd zijn waardoor de 2e run zo veel lager uit komt, of iets kapot.
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op di feb 18, 2014 0:17 am

Mireck schreef:
Ken88 schreef:
Mireck schreef:al iets bekeken? bijvoorbeeld bougies?

Ik vind het verloop van beide metingen niet zo normaal, maar misschien is het een vertekenend beeld?

bougies en kabels zijn besteld, die heb ik sinds aankoop van wagen nog niet kunnen veranderen.
bij vele autoparts centers gaan kijken maar niemand kon ze leveren.
uiteindelijk toch iemand gevonden.



:roll: niemand kan ze leveren..... zucht... vandaar dat ik bijna alles op voorraad heb! :mrgreen:

Maar dat was mijn vraag niet, ik mag toch hopen dat er eerst gekeken word voordat je iets vervangt? zeker met kostbare zaken zoals bougies. Heb je de bougies al bekeken, aan de bougies kun je misschien al iets zien waar het probleem zit.
Zitten alle vacuumslangen nog goed op hun plaats? Er moet iets veranderd zijn waardoor de 2e run zo veel lager uit komt, of iets kapot.


Ja hier in de buurt ist erg met de parts stores, uiteindelijk ben ik bij Seat-garage terecht gekomen waar eigenaar een liefhebber is en alles kan leveren.
de bougies zien er redelijk zwart uit en lijken hun beste tijd te hebben gehad. Volgens mij is het zowiezo goed om alles eens te vervangen aangezien vorige eigenaar hem maar een 10tal keer heeft gebruikt de laatste 3 jaar (wie weet hoe lang zitten ze erop). vacuumleidingen kijk ik ook even na.
Tussen de 2 runs zei kerel van dyno wel dat ze nog even rem van testbank gingen bijstellen? Zou misschien kunnen dat boost 2de run wat later opkwam?
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor jeroentje.nl op di feb 18, 2014 9:31 am

Dit moet ook duidelijk te voelen/horen zijn. Ook op de weg.
Wat doet de AFR op dat moment ? (afr = lucht brandstof verhouding)
valt misschien de brandstof druk weg ?
jeroentje.nl
RX2 (>200 posts)
 
Berichten: 228
Geregistreerd op: zo apr 24, 2005 7:48 am
Woonplaats: Haaren
Type RX-7: FD

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Mireck op di feb 18, 2014 9:32 am

heb je misschien een scherpere afbeelding? de details zijn zo niet erg goed af te lezen.
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Rogier op di feb 18, 2014 12:18 pm

Inderdaad niet zo'n scherpe afbeelding, maar ik zie in de grafiek tot die 6000 rpm niet zo'n groot verschil in vermogen tussen meting 1 en meting 2.
Koppel lijkt wel een groter verschil in de lagere toerentallen, maar max koppel komt dan wel weer gelijk uit.
Wat er na 6000 rpm gebeurt ziet er inderdaad wel apart uit, of ging ie bij 6000 al van het gas af?
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.
Rogier
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 1576
Geregistreerd op: do okt 13, 2005 19:17 pm
Woonplaats: Leiderdorp
Type RX-7: FC Cabrio

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op di feb 18, 2014 13:58 pm

Op de weg voel ik er eerlijk gezegd niets van, trekt gewoon door tot 7k rpm , gaat niet sputteren ofzo.
Afr kan ik niet nakijken, alles is volledig stock aan de wagen. Ik zat zelf niet in de wagen bij de meting, enige verklaring voor koppel dat 2de keer lager lag zou kunnen zijn dat hij bij eerste meting gas al even indrukte en wat sneller de turbo deed opspinnen?

Ik scan hem even in en zal met meer detail uploaden.

Bedankt voor de reacties alvast.
Zaterdag krijgt hij nieuwe bougies en kabels en ga ik langs voor compressietest met digitale meter voor de zekerheid.
Daarna nog eens voor een dyno gaan. Hou jullie op de hoogte.
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op di feb 18, 2014 15:15 pm

Afbeelding
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Mireck op di feb 18, 2014 16:11 pm

Het gekste vind ik voornamelijk de gegevens die vanaf 6000 toeren aangegeven worden en de koppelafname vanaf 5000 toeren.
Ik zou de gegevens na 6000 toeren ook niet voor waarheid, of als korrekt aannemen. Mochten die wel korrect zijn dan heb je een flink probleem, benzine druk / bougies / turbodruk
Ik zou heel goed de AirFuelRatio of lambda waardes in de gaten houden. Zeker bij een 100% stock FC (met een mogelijk 24 jaar oude stock radiator...) en 105.000 Km
Wat is de turbodruk waarop de motor draait?
Ik kan mij niet voorstellen dat de dyno geen lambda of AirFuelRatio meet (al is het maar in de einddemper)
Wat is de reden van de auto op dyno?
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op di feb 18, 2014 16:19 pm

Het was dynoday en we konden goedkoop eens op de dyno. Ik dacht eens kijken wat er na 25 jaar nog overblijft en hoeveel paardjes er reeds zijn gaan lopen.
hebben bij mijn weten geen meting gedaan naar air to fuel ratio. Turbodruk is bij mijn weten ook standaard, als ik hem aftrap komt hij rond de 2900rpm tot aan de + van +40 op het metertje en houd deze druk aan tot als ik schakel op 7000rpm.

http://i205.photobucket.com/albums/bb31 ... deb0fe.jpg
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Mireck op di feb 18, 2014 16:24 pm

Ken88 schreef:Het was dynoday en we konden goedkoop eens op de dyno. Ik dacht eens kijken wat er na 25 jaar nog overblijft en hoeveel paardjes er reeds zijn gaan lopen.


Dat antwoord had hier iedereen je ook zo kunnen geven :mrgreen:
Tot het moment dat de motor *Plof* zegt heb je het volledige vermogen, ongeacht Km stand, compressie waardes enz enz..
Een rotatie motor verliest geen vermogen door leeftijd of slijtage.
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 2325
Geregistreerd op: do feb 06, 2003 11:05 am
Woonplaats: Uden

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Ken88 op di feb 18, 2014 16:53 pm

ow :) ik dacht dat er wat verloren ging, maar destebeter :).
Ken88
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: vr aug 09, 2013 13:49 pm
Type RX-7: FC TII

Re: Probleempje gevonden op dyno

Nieuw berichtdoor Furb op wo feb 19, 2014 19:18 pm

Iemand al aan heat-soak gedacht....? ;)
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)
 
Berichten: 3479
Geregistreerd op: vr apr 29, 2005 16:07 pm
Woonplaats: Etten-Leur

Volgende

Keer terug naar 2de Generatie Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron