Mazda RX7 restauratie project

Voor de FC's

Re: Mazda RX7 restauratie project

Nieuw berichtdoor Dirkk op za jan 25, 2014 12:53 pm

Ik ook niet je zou zeggen heeft hij niet nodig ha ha
Hij komt alleen buiten als het droog is :lol:
Rx 7 FB 85 GSL Zw automaat USA
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor Rudi M op wo jan 29, 2014 0:33 am

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De ruitenwisser motor na 25jaar gebruik.
Afbeelding
Ik haal de rubbertjes er af en spaar ze op tot dat ik alle rubbers van de hele auto samen heb en dan gaan ze het eerst het wasmachine in.
Afbeelding
Binnenkant ontdoen van oud vet

Afbeelding
Voor berijden om te stralen, niet alles kan tegen het straal grit , dus bepaalde plaatsen afdekken.
Afbeelding
Zo dat ziet er weer wat frisser uit.
Afbeelding
Een laagje primer er op en dan de zwarte lak.
Afbeelding
Dan het aluminium onderdeel stralen als het straalgrit is verwisselt in de cabine wand dit stralen we niet met het zelfde grit.
Tijdens het stralen vliegt er in de straal cabine veel straal grit rond, en daarom leg ik andere nog te stralen onderdelen kort in de buurt zodat deze zo genaamd gratis worden mee gestraald.
Nadien moet dat onderdeel natuurlijk nog verder gestraald worden.
Afbeelding

Zo het alu huis van de ruiten wisser motor is gestraald voor de eerste keer.
Straks nog eens stralen met een ander straal grit zodat de alu mooi helder gaat glimmen, dan kan de alu vernis er op.
Je kan zien dat ik voor het stralen van het huis de lagerbus heb afgedicht zodat er geen beschadiging door het stralen aan komt.
Afbeelding
Hier nog eens hoe het er voor uit zag, makkelijk te begrijpen waarom ik dit zo graag doe.
Afbeelding
De rubbers worden na het wassen in het wasmachine kortstondig geweekt in wasbenzine om hardnekkig vuil er ook nog af te krijgen.
Let op, de rubber kan lichtjes gaan kleven maar daar maak in gebruik van om de rubbers met grafiet of talk poeder in te smeren.
Steek ze allen samen in een kuststof zakje en doe er wat poeder in.
Sluit het zakje en schubden maar tot de rubbers mooi dicht liggen onder een dun laagje poeder.
Dan laat ik ze verder uitdampen en klaar.

Afbeelding
Het anker zag er ook slecht uit.
De sleep ringen toch maar een beetje vlaken .
Afbeelding
Afbeelding

Zo het anker is opgeknapt en nu onbelast op de draaibank laten in draaien.

Dan de koolborsteltjes en sleepringen op de draaibank laten in lopen.

Afbeelding

Dit zijn de trek en duw stangen, de scharnier punten zijn gedemonteerd omdat er roest en vuil tussen kan zitten. Het vet wat ze in het fabriek er tussen deden is na 25j opgedroogd.
De hele mechaniek beweegt maar matig soepel .
Hier en daar moet ik een weinig roest voorzichtig weg stralen, voor de rest moet alles goed ontvet worden en kunnen alle deeltjes de wacht doos tot dat deze doos vol is en weg kan voor het finaal geel verzinken.
Afbeelding

Na dat de inhoud van de doos is verzinkt kunnen weer alle deeltjes uit gesorteerd worden met behulp van de foto’s natuurlijk.
Afbeelding
De ruitenwisser arme zijn ook aan een vernieuwing toe.
Afbeelding
Afbeelding
Stralen en dan nieuw lak er op.
Afbeelding Afbeelding
Wat een verschil.
AfbeeldingAfbeelding
Wat een verschil.
In het verleden; 2x 818 coupe, Legato, 4x 929coupe, 626 4D, 3x 121landau, Rx7 FB wit, Rx7 Fc NA eerst zwart dan beige

Nu;121 Landau nog te restaureren met wankelmotor?
Rx7 Fc NA zwart totaal gerestaureerd
Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FC N/A

Nieuw berichtdoor kielliger op wo jan 29, 2014 9:06 am

Schitterende patina look (die rechter foto dan he..) :mrgreen:
1968 Mazda 1500 Groen
1969 Mazda 1500 Wit
1977 RX-5 CD Rood
1979 RX-7 SA Rood
1984 626 2.0 Coupe Wit
1986 929 2.0i Coupe Blauw
1989 626 2.0 Hatchback Beige
1989 RX-7 FC3S TII Cabrio Wit
1996 323 2.0i V6 GT
2001 Xedos 9 2.5 V6 Beige
kielliger
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Rudi M op wo jan 29, 2014 23:30 pm

!Marcel je ben een schatje, ik wist niet wat patina look is en heb het even gaan Google (afbeelding)
Man Man Man, een geschenk uit de hemel, dat brengt me op een idee hoe ik mijn volgend project gaan maken.
Nu nog ergens een snel cursus vinden wand dat patina gedoe is absoluut niet makkelijk als het overtuigend moet over komen.
:)
Afbeelding
De wisser armen heb ik met Motip uit het busje gespoten.
Lijkt simplistisch maar ik onder vind dat het desondanks een dankbare en duurzame keuze is.
Ruitensproeier vloeistof, felle zon licht geen probleem.

Afbeelding
De kogel gewrichten heb ik bij het monteren ook weer nieuw vet aan gedaan.
Afbeelding
Aan de draaipunten van de wisserarmen zitten twee o-ringen om het water er uit te houden.
Die o-ringen waren sproke en gebarsten, die heb ik vervangen wand de as was niet meer gesmeerd en begon te roesten.
Afbeelding
Ik heb nog een hoop foto’s over de montage maar dan word het een lang verhaal.
Als er wat niet duidelijk is hoor ik het wel.
In het verleden; 2x 818 coupe, Legato, 4x 929coupe, 626 4D, 3x 121landau, Rx7 FB wit, Rx7 Fc NA eerst zwart dan beige

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Dirkk op vr jan 31, 2014 6:49 am

:grouphug: lekker hoor jammer dat je te ver weg woont
Anders had je fulltime werk van mij. :mrgreen:
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Furb op vr jan 31, 2014 7:27 am

Rudi M schreef:!Marcel je ben een schatje, ik wist niet wat patina look is en heb het even gaan Google (afbeelding)
Man Man Man, een geschenk uit de hemel, dat brengt me op een idee hoe ik mijn volgend project gaan maken.
Nu nog ergens een snel cursus vinden wand dat patina gedoe is absoluut niet makkelijk als het overtuigend moet over komen

Patina kan enkel en alleen gemaakt worden door moeder natuur...!
Enige vorm van namaak is ALTIJD duidelijk zichtbaar
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Rudi M op za feb 01, 2014 3:34 am

Zeer intressant. Ik wik er op terug komen als mijn P6 in de Platina gaat en wie weet de BackRex ook! :shock:
Afbeelding
De tank gaat er onder uit
Afbeelding
De vulbuis van de tank
Afbeelding
De vulbuizen en andere metalen delen worden grondig gestraald wand er zit een krokant korstje op en dan laten geel verzinken.
Kan iemand de juiste onderdelen terug vinden voor de tank? :)
Afbeelding
De spanbanden om de tank op zijn plaatst te houder onder de auto.
Hier zie je ze gestraald en bepoeder lakt. Nu nieuwe isolatie er op kleven wand daar blieef niets meer van over.
Afbeelding
Ik demonteer de tank volledig.
Afbeelding
Dan ga ik met een kritisch oog na waar er wat roest zit. Echt alles gaat er van af als het moet, ik schuw geen werk iv. Eerst met een pakking schraper en dan met de stalen kom borstel op de slijpschijf.
Ze zit behoorlijk veel roest verscholen onder de steenslag en verf.
Ik krijg veel roes verwijdert met de stalenborstel op de machine maar de roest is niet echt weg, hij is in feite gepolierd voor een gedeelte. Als je op sommige plaatsen met een schuur schijf over de gepolijste plek gaat schuren zie je dat er bruin roest stof vrij komt.
Afbeelding
De tank word goed geventileerd en vervolgens volledig lucht dicht gemaakt voor ze de straal cabine in gaat en word volledig gestraald (daar ben je , verschillende uren mee zoet) ook de oude dek laag die nog goed vast zit. Het is de bedoeling dat deze zuiver en ruw word. Als de restterende laag goed is en geen roest er onder zit blijf ze ook goed vast zitten. Dat is een betrouwbare test ter controle. Het is absoluut nodig om de twee zij lippen met de pakking schraper uit elkaar te plooien zodat je er de roest tussen ook kan weg stralen word daar zit de rolnaad las en een las heeft dikwijs de neiging sneller te roesten. Dus veel aandacht gaat naar de lasnaad. staan de twee lippen een beetje uit elkaar (even bij de les blijven) dan zit er roest tussen. Roest is heel sterk in uit zetting en duwt dus de twee helften uit elkaar. Dus als je een zwelling vast stelt is er kans op roest.
Afbeelding
Bij deze tank zat niet echt veel roest tussen de twee lippen , je kan nog net zie waar de lippen oppen waren geplooid. Als je er tussen gaat stralen om de roest weg te halen zullen de lippen verder oppen plooien door het trommel effect of de inpak van het straal grit. Nadien straalde ik de buiten kanten van de lip en dan gaan deze weer dicht. Het is echter dat deze na het grondig stralen terug wat geopend worden wand er moet een nieuwe degelijke roest bescherming tussen komen. Als dit is gebeurt word onmiddellijk voor het drogen de zaak mooi dicht geknepen pet een brede felsnaad tang.
Afbeelding
Laat ik het kort draadig houden, ik gebruik ondanks alles tussen de twee lippen nog een roest om zetter omdat deze zeer dun vloeibaar is en goed tot in het kleinste hoekjes aan de rollasnaad komt. De roest omvormer laat ik blauw kleuren en dan komt er een primer tussen. Buiten op de tank komt, roest omvormer , primer, twee grondverf lagen, twee steenslag lagen, nadien één steenslag laag met de borstel aan brengen om de kleine gaatjes nog eens goed dicht te strijken , dan twee lagen, jawel latex verf er op met de spuit ( overspuit steenslag en latex gaan heel goed samen) en als laatste twee lagen vernis er op. Door de vernis kan je de tank mooi afwassen onder de auto, wand die is voor een deel redelijk zichtbaar aan de onderkant als je achter de auto staat.
Afbeelding
Afbeelding
Om dit even aan te tonen maak ik even een grote sprong in het totaal project.

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Rudi M op zo feb 09, 2014 18:30 pm

Is het niet tijd geworden om wat te doen?
Afbeelding
Afbeelding
Zo te zien wel hé.
Afbeelding
Hupla…. Ja ging het maar zo snel.
Afbeelding
Geef dadelijk een hoop rommel hé.
Afbeelding
En plaats ook als je de bodem wil stralen.
Maar ik ga even verder met het diff.
Afbeelding
En stralen maar die handel. Oeps, ergens meten de deeltjes tussen liggen van dat diff. Ik weet het zeker.
Afbeelding
Of liggen de deeltjes in deze doos?
Afbeelding
Maakt niet uit, alles moet uit elkaar en alles moet ontvet en klaar maken om te stralen
Afbeelding
Voorbereidend werk, plaatstaal schijf uit slijpen met de flex. Je ziet straks waarom.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo hier is het wat duidelijk geworden. Maar het klopt niet helemaal wand dit tooltje maakte ik om mijn sperdiff. te stralen zonder het diff. te demonteren. Ik laat het maar even zien hoe wat kan of moet afgedekt en voor bereid worden om te stralen.
Het standaard diff. ik verder ga omschrijven heb ik wel volledig gedemonteerd.
Afbeelding
Onder tussen het alu. achter deksel van het diff. gestraald en in de non ferro blanke lak (oeps vernis) gezet.
Afbeelding
Alle lagertjes moet er uit.
Afbeelding
Weet ik niet waarom hier verschil uin is maar het gebruik is het zelfde.
Omdat ik verschillende diff’s gelijker tijd renoveer stel ik dus vast dat bij deze gewichten op rubber blok verschil is.
Het zullen gewichtblokjes aan een rubber klok zijn die er voor zorgen dat er geen resonantie kan optreden. Maar waarom ze van vorm verschillen is me niet duidelijk. Het kan van bouwjaar en of van diff. type schillen wand ik was gelijk aan een sperdiff. bezig.
Afbeelding
Hier zie je de verschillende diff’s.
Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk ligt alles klaar om te monteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijd om de handen eens goed te ontsmetten.
Afbeelding
Afbeelding
Diff. begin na lang weer vorm te krijgen. Maw “het begint te groeien”
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je dat zelfs ik soms mogelijk een leuze kan maken.
Afbeelding
Laat ik het onderdeel nu wit of geel verzinken.
Dan maar wit en geel, de rest komt later.
Afbeelding
En ja hoor, ook bij mij gaat er wat groeien als ik het resultaat zie, vooral de goesting om aan het volgende onderdeel te beginnen. :mrgreen:

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Dirkk op zo feb 09, 2014 21:47 pm

Jonge wat een mooi verhaal.
Ons club blad zoekt zulke verhalen Rudie stuur ze op naar Redactie club blad voor degene die niet actief zijn op het forum.
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Appie op zo feb 09, 2014 22:27 pm

Dirkk schreef:Jonge wat een mooi verhaal.
Ons club blad zoekt zulke verhalen Rudie stuur ze op naar Redactie club blad voor degene die niet actief zijn op het forum.

Dat zal dan wel een heel dik club blad worden... :P
Appie
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor cjvanderhiele op ma feb 10, 2014 10:14 am

Hoeft niet, we kunnen er ook een vervolgverhaal van maken over meerdere edities. :wink:

Ik hou me aanbevolen Rudi! :wink:
FB 1983 Sunbeam Silver
FC 1991 Blaze Red T2 Cabrio
FD 1992 Innocent Blue
100G 1969 Fiat 850 Wit
cjvanderhiele
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FC Cabrio

Nieuw berichtdoor Dirkk op ma feb 10, 2014 21:08 pm

Precies gewoon in delen er in echt dat is goed voor het blad en de club is toch prachtig dat verhaal. :wink:
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Rudi M op ma feb 10, 2014 23:06 pm

Mensen dank u voor de reacties.
Maar ik zit aan de pillen om mijn verhaal zo kort mogelijk te houden.
Moet je goed weten dat ik ongeveer 5000 foto's heb en als ik daar maar 1/5 van toon en bij elke foto maar drie woorden zet zit ik al snel aan Drie ton woorden, dan mogen de woorden nog niet te veel karakters hebben of ik kan gelijk vertellen hoe de auto 25jaar na deze restauratie uit heeft gezien.
Maar kan deze topic dan miss over genomen worden om in het boekje te zetten of hoe wat moet het dan zijn?
Het is wel een ingewikkeld verhaal omdat ik aan verschillende onderdelen van verschillende rexsen bezig ben.
Sommige foto's zijn met datum en klopt niet perfect, gewoon omdat ik soms van geen foto heb van dat onderdeel maat toch wil uit leggen.
Dat krijg je als je een auto uit elkaar gooit en die onderdelen uit elkaar gooit en de deeltjes van de onderdelen ook nog wat gaat bepotelen. (lees, ontvetten, afplakken, schuren,stralen, vernissen... :roll: ) :lol:
Nee, ik heb wel aan het boekje gedacht maar vrees dat ik er niet heel huis uit geraak. :cry:

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Damic op za apr 12, 2014 23:19 pm

Gisteren langs Rudi geweest om (normaal gezien die molen af te geven :roll: ) maar hij had al verteld dat de motor af e ntoe niet wilde starten, hij had al nieuwe bougies besteld en ie waren ook aangekomen, de oude eruit en jawel mooi bruin maar toch er schol Iets.

De bougies waren weggebrand maar toch nog wat vlees op.
Afbeelding

Btw rudi, als je olie in de retour leiding van je olie zit zit hij ook in de route van de olie altijd ;) dus als je olie volgens de olie temp sensor warm is is ze ook echt warm :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Damic op ma apr 14, 2014 11:29 am, in het totaal 1 keer bewerkt
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Rudi M op ma apr 14, 2014 10:21 am

Natuurlijk zit olie in, maar voor de olie aan de retourleiding de werkelijke temp. kan meten moet toch eerst de thermostaat in de olie koeler open zijn gegaan.
Op de tekening staat deze niet aan geduid maar er zit wel één. Of is dit een drukklep?
Maar miss. is er met de thermostaat dicht een geringe stroming standaard om de warmer olie tot bij de thermostaat te krijgen?
Ik zie wel dat als er olie net hij binnen stroomt in de olie koeler, ook naar onder kan (zie het pijltje), of niet?
Als dit kan gaat de olie toch de makkelijkste weg kiezen en niet door de radiator stromen?
Of hoe is zo een olie koeler van binnen opgebouwd bij de in gang en uitgang (inwendig).

Voor mensen die niet kunnen volgen, ons vraag is, ik heb een olie temperatuurmeter op de uitgang of retourleiding van de oliekoeler aangesloten.
Maar is dit juist, wand ik ga er van uit dat de motor pas echt op bedrijf temperatuur is, als de olie uit de koeler komt.
Of is de motor op bedrijf temperatuur als de olie op de ingang warm genoeg is?
Dus in de oliepan onder de motor zeg maar.
Wand als mijn olie druk net over de 4kg/cm² is mijn retour olie van de koeler nog niet warm.

Damic, is dit smeer schema identiek voor de n/a motor?

Toyota Auris HSD
Rudi M
RX7 (>700 posts)

VorigeVolgende

Keer terug naar 2de Generatie Specifiek