Pagina 1 van de 25

Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: di mei 25, 2010 23:28 pm
door Dennis
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van mijn restauratieproject.
Hier de al wat oudere foto's (van twee weken geleden):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor is inmiddels al twee weken bij Mireck en ben nu bezig alle onderdelen schoon te maken en te testen.
Want 14 jaar stilstaan is natuurlijk niet goed voor het beestje...(vloeistof voor koppeling was al volledig verdampt!).
Ook zullen alle sappen vervangen worden.

Volgende batch:

Afbeelding

Afbeelding

Bak gescheiden van de motor

Afbeelding

Altijd lastig, zo'n grote moer...
Maar dankzij de locale Mazda-dealer heb ik de dop kunnen lenen, top!
Hoekijzer op het vliegwiel geschroefd en met een flinke klap had ik hem los.

Afbeelding

Hetzelfde hoekijzer gebruikt om het vliegwiel van de as af te trekken...(who needs a poellietrekkert? :P )

Afbeelding

De bouten in drie fases los gedraaid (ivm eventuele spanningen).

Afbeelding

Totale slachtpartij hier binnen...

Afbeelding

De bovenste 3 seals zijn van de voorste "goede" rotor, de onderste zijn, voor wat er nog van over was, van de achterste.
Het was 14 jaar geleden een flinke knal maar dan heb je ook wat...
Kijk rustig verder en huiver...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet U het stukje seal zitten wat zich in de wand heeft geboord?
Die heeft dus ook de andere seals kapot geslagen en zelfs uit hun geleiding getrokken...
Zie ook de afdruk van de seal in de wand ernaast...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afdruk van de seal staat in de rotor geperst als ook in het huis...
Schade: 1 rotor en twee huizen (andere "goede" huis was ook niet best meer).
Het hele zaakje in de auto gepakt en naar Mireck gereden.
Gelukkig waren de tussenleden niet beschadigd, alleen wat minimale slijtage.
Er wordt nu een nieuwe motor gebouwd (volgende week) met een bijpassende rotor en twee "nieuwe" rotorhuizen.
Nog even leuk om te vermelden dat de motor al eens is gereviseerd geweest aangezien er twee verschillende rotoren in zaten: een "D" en een "E"...
Maar nu gebeurt het dus wel goed!
Morgen begin ik hier met het tonen van alle onderdelen die ik inmiddels druk aan het restaureren ben.
En zonder een Workshop manual begin je niks!
STAY TUNED!!! :wink:

Grtz Dennis.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 5:45 am
door Damic
Ouch das een nieuw huis en een nieuwe rotor (of 2de hands) in ieder geval mooi om te zien dat ie binnen is.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 17:10 pm
door Dennis
Meer plaatjes van de afgelopen 14 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

De caterpan is eerst roestvrij gemaakt alvorens deze in Hamerite te spuiten.

Afbeelding

De olieleidingen zijn nog in prima staat...
Ik hou van "clean" en dan bedoel ik ook "clean"!

Afbeelding

Even schoongemaakt en hij glimt weer.
Tezijnertijd worden òf de letters bijgewerkt, òf er komt een ander deksel op maar dat komt later wel.
First things first.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Carburateur is grondig schoongemaakt met ruim benzine, afstelling lijkt ok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dynamo is ook weer toonbaar.
Gecheckt en ok bevonden.

Afbeelding

Beugeltjes roestvrij gemaakt en in de lak gezet, zonder grondlak want dat was orgineel ook zo.
Lak zit er wel lekker dik op, dat dan weer wel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderbak schoongemaakt en ontdaan van de teerlaag (met de vlammenwerper van m'n opa).
Tesamen met de radiatorkast (zijpanelen) liggen ze nu te wachten bij de straler (als 'ie weer terug is van vakantie dan, over ca. twee weken grrrrr :cry: )
Ik krijg ze terug in (zwarte) epoxycoating.
Onderkant gaat daarna in de bitumen, binnenkant wordt zink/alu-kleurig.
Zijpanelen gaan in de zwarte lak.

Afbeelding

De boutjes worden weer zoals het orgineel was (goud/messing kleurig, hoe heet dat eigenlijk?).
Morgen weer meer plaatjes en dan zijn we met twee dagen weer up-to-date.

Grtz Dennis.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 17:28 pm
door Damic
Wooow dat is precies een nieuwe dynamo :D

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 22:01 pm
door Marco
Geweldig deze reportage.
Waarmee heb je de bouten en moeren gedaan? Gewoon gelakt/gespoten met een messingkleur? Hoe ga je voorkomen dat het er weer af slijt als je de bouten aan moet draaien?
Ben benieuwd.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 22:07 pm
door Dennis
Bouten en moeren zijn gespoten in een dunne alu coating (Hard Hat, industriële spuitcoating à €13,25 incl. BTW, groothandel) met daarover de goudlaag (Dupli Color, "velgengoud" à €5,95 bij Halfords :idea: ).
Als je het goed laat uitharden kan het wel wat hebben.
Ik gebruik dit al jaren in de modelbouw en ben zeer tevreden over de kwaliteit!
Het is een enorm karwei maar dan heb je ook wat hè?
Morgen weer meer plaatjes.

Grtz Dennis.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 22:22 pm
door Marco
Kun je mij zo'n bus van die alu coating bezorgen? Of kan ik die ook ergens anders dan via de groothandel krijgen?
Spuit je de schroefdraad ook?

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 22:51 pm
door Dennis
Marco schreef:Kun je mij zo'n bus van die alu coating bezorgen? Of kan ik die ook ergens anders dan via de groothandel krijgen?
Spuit je de schroefdraad ook?


PM je adres maar even dan stuur ik zo'n bus op.
Schroefdraad spuit ik niet specifiek, dat heeft toch geen nut.

Nog even een vraagje: wat voor type RX heb ik eigenlijk?
Alles is elektrisch (spiegels, ramen, tankklep, antenne etc.) dus is het volgens mij geen SA, of wel???

Grtz Dennis.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 5:56 am
door Damic
Nen FB is SA facelift, interieur enzo heeft dan een facelift gehad en ook een officiële VI-nummer wat de echte SA's nog niet hebben

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 7:06 am
door Marco
Als je naar je chassisnummer kijkt weet je het.

Begint het met SA22C dan is het een SA
Begint het met JMZFB dan is het een FB.

Maar in het algemeen wordt alleen het type met stalen bumpers SA genoemd en vanaf de jouwe, met de kunstofbumpers FB.

De verandering van chassisnummers was nodig toen Mazda in 1983 een tweede fabriek opende in Hofu. Het werd toen nodig om in het chassisnummer ook aan te geven uit welke fabriek de auto kwam. Ze hebben toen de hele structuur iets anders opgezet.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 7:23 am
door kielliger
Ziet er goed uit zo..! Ik deelde dezelfde vraag als Marco over de bouten en moeren. Ik heb dit toen ook gedaan bij de restauratie van mijn auto. Ik kon echter niet voorkomen dat ik door de kracht op de bouten en moeren de verf er weer gedeeltelijk vanaf drukte.!

Officeel heb jij een SA. Dit omdat je chassisnummer met SA begint. SA22C0066XXXX maar officieus noemen we hem wel FB. Dit inderdaad in verband met de facelift.

Maar uhm... doe mij ook zo'n busje spuitlak. :-)

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 10:57 am
door Damic
En Marco wat als je de 2 nrs hebt, wat is het dan? Een maat van mij heeft zowel de SA22C nr als de VIN

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 16:21 pm
door erik ophof
zo dat is nog es grondig te werk gaan met die onderdelen
ik kwam er gaande weg mijn project achter dat ik daar het geduld niet voor heb misschien moet ik het toch maar gaan doen in kleine stapjes want het zal er wel goed uitzien als het klaar is

en volgens mij heb je een fb want je hebt ook kunststof bumpers

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 17:05 pm
door Dennis
Heren, dank voor jullie reacties!
Ik heb ff op het typeplaatje gekeken en idd, het is een echte FB. :D
Zo kom je nog eens wat aan de weet.
Maar genoeg gepraat, er zijn weer nieuwe plaatjes van de werkzaamheden van vandaag:

Afbeelding

Mooi hè, zo'n gat, daar kan behoorlijk wat geld in...

Afbeelding

Vandaag de uitlaat uitgebouwd, het middenstuk is nog prima maar de einddemper is op.
Is niet erg want ik wil toch een uitlaatsysteem van RB en daar heb ik net het middenstuk voor nodig!

Afbeelding

Detail van de einddemper, niet echt gasdicht meer hè?

Afbeelding

Oei oei wat een puinhoop!
Het lijkt ok maar dat zullen we zien bij het stralen...wish me luck!
De retour is helaas al gesneuveld maar dat kan ik nog wel herstellen met een nieuw pijpje er in te solderen.

Maar genoeg oude rommel, tijd voor het gerestaureerde spul:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verschil hè?
Beugeltjes zijn roestvrij gemaakt en opnieuw gespoten.
Het schoonmaken van de leads was even wat meer werk...goeiedag zeg, wat zat dat vuil er vast op zeg!!! :x

Afbeelding

Afbeelding

Dat lijkt er meer op, ook weer ontroest en een likje verf er op.
Ook de slangetjes weer netjes in orde gemaakt: zwart horen ze te zijn.

Afbeelding

Toch veel mooier dan dat lelijke bitumen?
In de Hamerite dus.

Afbeelding

Toch weer mooi helder gekregen, was wederom een verschrikkelijk klusje...
Het stickertje heb ik gelukkig kunnen sparen, hoera!
Maakt het net even meer af.

Afbeelding

Inlaatspruitstuk weer netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Startmotor gecheckt, inclusief relais.
Werkt ok, geen probleem.
Collector wel even bijgeschuurd want was toch iets ingebrand, zij het maar heel weinig.

Afbeelding

De radiator schoongemaakt en direct even de thermostaat gecontroleerd.
Bij 90 graden gaat hij iets open, bij 95 geheel open, prima dus.

Afbeelding

Alle troep binnenin de radiator verwijderd met "Gootsteenontstopper".
Hiertoe 500 ml erin gedaan en aangevuld met water en een uur of twee zo laten staan.
Bedenk wel: dit is Natronloog, dat kan je dus niet doen bij een aluminium radiator hè?
Dan vallen de gaten er in!
Deze oplossing heeft een concentratie van ong. 2-5% NaOH en heeft z'n werk goed gedaan.
Daarna goed uitgespoeld met ruim water en gevuld met een iets aangezuurde hoeveelheid water (voor neutralisatie).
Weer goed uitgespoeld en er is weer een keurig schoon koelend oppervlak zoals je op de foto kan zien.

Afbeelding

Even verfje er op en hij is weer als nieuw!
Dat was het weer voor vandaag, morgen weer meer plaatjes!
Ik groet U!

Grtz Dennis.

Re: Rexje krijgt harttransplantatie en schoonheidskuurtje

Nieuw berichtGeplaatst: do mei 27, 2010 18:05 pm
door Marco
Damic schreef:En Marco wat als je de 2 nrs hebt, wat is het dan? Een maat van mij heeft zowel de SA22C nr als de VIN


Dan is je auto zeer waarschijnlijk omgekat!

Misschien is er een overlap periode geweest. Ik moet zeggen dat ik ook een keer zoiets ben tegen gekomen in Oostenrijk..