Hier de al wat oudere foto's (van twee weken geleden):







De motor is inmiddels al twee weken bij Mireck en ben nu bezig alle onderdelen schoon te maken en te testen.
Want 14 jaar stilstaan is natuurlijk niet goed voor het beestje...(vloeistof voor koppeling was al volledig verdampt!).
Ook zullen alle sappen vervangen worden.
Volgende batch:


Bak gescheiden van de motor

Altijd lastig, zo'n grote moer...
Maar dankzij de locale Mazda-dealer heb ik de dop kunnen lenen, top!
Hoekijzer op het vliegwiel geschroefd en met een flinke klap had ik hem los.

Hetzelfde hoekijzer gebruikt om het vliegwiel van de as af te trekken...(who needs a poellietrekkert?


De bouten in drie fases los gedraaid (ivm eventuele spanningen).

Totale slachtpartij hier binnen...

De bovenste 3 seals zijn van de voorste "goede" rotor, de onderste zijn, voor wat er nog van over was, van de achterste.
Het was 14 jaar geleden een flinke knal maar dan heb je ook wat...
Kijk rustig verder en huiver...



Ziet U het stukje seal zitten wat zich in de wand heeft geboord?
Die heeft dus ook de andere seals kapot geslagen en zelfs uit hun geleiding getrokken...
Zie ook de afdruk van de seal in de wand ernaast...




De afdruk van de seal staat in de rotor geperst als ook in het huis...
Schade: 1 rotor en twee huizen (andere "goede" huis was ook niet best meer).
Het hele zaakje in de auto gepakt en naar Mireck gereden.
Gelukkig waren de tussenleden niet beschadigd, alleen wat minimale slijtage.
Er wordt nu een nieuwe motor gebouwd (volgende week) met een bijpassende rotor en twee "nieuwe" rotorhuizen.
Nog even leuk om te vermelden dat de motor al eens is gereviseerd geweest aangezien er twee verschillende rotoren in zaten: een "D" en een "E"...
Maar nu gebeurt het dus wel goed!
Morgen begin ik hier met het tonen van alle onderdelen die ik inmiddels druk aan het restaureren ben.
En zonder een Workshop manual begin je niks!
STAY TUNED!!!

Grtz Dennis.