Advies over RX7 FB project

Voor de SA22C's en FB's

Advies over RX7 FB project

Nieuw berichtdoor RX7FBQ op zo jan 27, 2019 23:29 pm

Beste forumleden,

Ik zal beginnen met mij even voor te stellen. Mijn naam is Bas Quist, een 22 jarige student HBO automotive (rotterdam) met een passie voor het meeste spul met wielen en een motor. Ik rijdt een toyota corolla 00' als daily en heb een cafe racer motorfiets gebouwd voor de fun. Ik ben vrij handig met sleutelen en ik werk als bijbaan als junior engineer bij een bedrijf dat vermogenstestbanken fabriceert.

Genoeg over mij en nu to the point.. Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in een RX7 FB die te koop staat op Marktplaats, ik vermoed dat velen van jullie hem al gezien hebben (http://link.marktplaats.nl/m1361685931?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons. Het lijkt mij een erg leuke uitdaging om deze wagen te kopen en op te knappen. Ik ben niet specifiek een mazda/jappen gek maar ik vind het een heerlijke auto. Afgelopen zaterdag ben ik langs geweest bij de verkoper en heb de auto uitbundig bekeken.

Hij staat stil sinds 2003, er is het een en ander aan kapot (koppelingscilinder, remmen vast) en de motor loopt op de choke. Hij is vrij krokant en er zijn happen uit de carroserie geroest. Het is overduidelijk een flink project. Gelukkig krijg ik er nog plaatdelen, losse onderdelen en een versnellingsbak bij.

Hierbij een video van de motor lopend: https://9gag.com/gag/aWYgPRK?ref=android

Er valt zeker wat van te maken, met een hoop werk. Vrijwel ieder onderdeel heeft aandacht nodig.

Ik heb deze advertentie gevonden :
ttp://link.marktplaats.nl/m1341101558?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Voor 2000 kan ik het restant meenemen (vind ik wat veel). Heb dan geen motor en bak en nog een aantal delen.

Ik wil dan eventueel die body opbouwen en van 2 autos 1 maken.

Mijn vraag aan jullie is uiteindelijk : is dit de moeite, de tijd en het geld waard. Als in; betaald dit zich uit in fun en later eventueel ook in geld (leuke bijkomst). Op hoeveel moet ik rekenen om te investeren?

Ik ben gek op sleutelen en vind dat minstens zo leuk als rijden. Ik houdt niet van trekken aan een dood paard en koppijn van de ergernis dus het moet wel 'te doen' zijn. Het is voor jullie misschien lastig schatten als je de auto niet hebt bekeken maar ik hoop dat jullie de ervaringen en kennis met mij kunnen delen. Ik zal jullie ongetwijfeld ook nodig hebben tijdens de bouw van de auto.

Ik heb ontzettend veel zin in het project maar ik moet niet alleen kiezen met mijn hart, ook met mijn hoofd.

Vrijdag aanstaande wil ik de knoop doorhakken :!:

Bij voorbaat dank :wink:
RX7FBQ

Type RX-7: FB

Re: Advies over RX7 FB project

Nieuw berichtdoor ronni.v. op ma feb 11, 2019 22:52 pm

Goedendag,

Ik heb je verhaal even gelezen.
Ik heb inmiddels 2x een rx7 ‘aangepakt’ waarvan 1 echt kompleet vanaf een kale carrosserie opnieuw opbouwen.

Laat ik beginnen dat de rx7 vanaf 81 over t algemeen iets minder ‘waarde’ heeft als het model tm 80.
De echte klassieker zeg maar.
Daar is internationaal naar mijn idee meer liefhebberij voor.
Op oldtimer evenementen hoor ik ookmvaakmdat mensen de 1e serie oftewel SA de leukste vinden.
Zal ook met zijn succes enz bij introductie te maken hebben.

De FB zoals jij naar kijkt ismveel luxer vooral , iets meer vermogen en wat betere stoelen als die eenmaal heel zijn en weer in vorm etc.
Ik kocht een autonoom min of meer zo , voor 750 euro.
Maar dat was een metallic groene SA. Die zijn best wel gewild aan het worden.
Prijs is lastig te zeggen.
Een hele mooie en echt goede sa en dan niet alleen maar even plaatwerk aangepakt en gespoten maar echt perfect alles qua rubbers ,uitlaat etc nieuw zal een 10k kunnen doen met heel veel geduld verwacht ik.
Een fb denk meer naar 7500 nogmaals mijn schatting niets meer.
Maar een normaal nette fb met apk zie je namenlijk voor 3500/4000 echt wel een keer , en voor minder ook wel met wat geluk.
Een sa zal snel 1000 meer zijn.
Ze gaan tegenwoordig ook naar buiten nl.

Duitsland o.a.al is daar veel meer aanbod als hier.
Let wel dat ze in origineel staat met name wat waard zijn.
Ga je dingen veranderen wordt het persoonlijk en niet voor iedere liefhebber acceptabel zeg maar.
Origineel is toch langzaam wel het sleutelwoord voor de oldtimer Mazda’s.
Dit project zal je altijd veel meer kosten als opbrengen,moet je voor jezelf doen.

Enkele grove bedragen wat ik zo uit ervaring ongeveer weet.
Ontsteking prijs idee :kabels,kapje,rotor paar bougies reken 200
4 bandjes 300 beetje normaal merk.
4 velgen netjes laten maken 250
Onderstel rubber set met import ongeveer 300
Een nieuwe uitlaat van racing beat snel 1100 met import.
Of je moet alle delen vinden origineel,wat heel lastig wordt...
Nieuw bij Mazda bijna niks leverbaar en was jaren terug al onbetaalbaar.
Deurrubbers origineel zeg 200
De emblemen totaal nieuw 160
Radiateur en olie koeler samen , van aluminium imitatie 275
Remmen imitatie kompleet : dus schijven blokken voeringen cilinders achter (klauwen niet te vinden dus revisie ) een grove 300
Interieur zal je moeten aanpakken hier en daar. Kosten onbekend.

En ja de uren.dit is echt een rotte auto ja.
Mag niet veel kosten...
Koop jij m niet zal niemand dat doen over de 900 euro lijkt me.
Ervzijn voor; 1500; euro best wel eens redelijke te vinden met geduld.
RX SA 1980 sunbeam silver
RX SA 1979 wit.projectje
323 BD GT 1983 (12-1986 1e kenteken afgifte )
626 cb2 2.0 sdx aut 1982
Daily summer car mx-5 twins 2005
Daily winter car Xedos 9 2.5 aut'96
ronni.v.
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor ronni.v. op ma feb 11, 2019 22:54 pm

Oja carb revisie setje kost een tientje of 5 , zal ook wel verstandig zijn als ik m zo hoor ploffen en lopen :lol:
Wiellagers voor achter kompleet 200 ongeveer.
Na reken zelf maar door voor totalen
RX SA 1979 wit.projectje
626 cb2 2.0 sdx aut 1982
ronni.v.
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor RX7FBQ op ma feb 18, 2019 20:59 pm

ronni.v. schreef:Goedendag,

''Ik heb je verhaal even gelezen.
Ik heb inmiddels 2x een rx7 ‘aangepakt’ waarvan 1 echt kompleet vanaf een kale carrosserie opnieuw opbouwen.

....

Ervzijn voor; 1500; euro best wel eens redelijke te vinden met geduld. ''

Beste Ronni, Allereerst dank voor je erorm uitgebreide en informatieve antwoord!

Ik doe dit project in eerste instantie puur en alleen voor de hobby. Ik vind de SA een minder mooi model dan de Fb (Duikt weg :oops:) maar dat is uiteraard persoonlijk. Dat de waarde van de SA hoger ligt vind ik begrijpelijk maar maakt mij niet veel uit.

Mijn ervaring tijdens het zoeken naar een Rx7 Gen 1: Het aanbod varieert enorm. De goedkoopste rijdende ligt momenteel rond de 6500 euro (Fb) en de goedkoopste SA ligt rond de 7500. De goedkoopste 'opknapper' is de eerder genoemde Fb uit dirksland. Ik heb erg lang gezocht, ook in belgie, frankrijk, luxemburg en duitsland. De prijzen maken niet erg veel verschil en liggen redelijk gelijk. In concoursstaat wordt er 15 tot 20.000 gevraagd.

Ik heb op dit moment ook al een besluit genomen: Ik heb een RX7 Fb gekocht uit 83' met 108.000 km op de teller. Deze staat al sinds 1997 stil, maar gelukkig wel in een verwarmde garage. Roest heeft zeker zijn ding gedaan maar hij is absoluut niet doorgerot. met een accu eraan ging het blok rond en deed alle elektronica het ook. Het is dus een opknap project, maar met een goede basis.

De RX7 uit dirksland heb ik ook gekocht, deze ga ik puur als onderdelen donor gebruiken!

Verder ben ik redelijk bewust van de kosten en met jou lijstje help je mij ook enorm! een goede indicatie geweest voor mij, ook het besluit om de rotte RX7 erbij te nemen.

Ik ga jullie op dit forum op de hoogte houden van mijn voortgang zolang dat lukt.

:mrgreen:
RX7FBQ

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor ronni.v. op ma feb 18, 2019 21:34 pm

Tof.
Heb je de zilvere fb gekocht bij een vakgarage die zo lang stond?

Al hij ronddraaid maar niet start check als eerst ff benzine pomp.
Op contact moet je m al duidelijk horen tikken en zou je via glaasjes op de carburateur moeten zien dat deze vult.
Vaak zitten die pompen vast na jaren staan.

Ja een fb mooier , na ja wat moderner en luxer.
Typisch 80 ies model met veel plastic en wat ‘dikker’.
De oldtimer liefhebber kiest daarom vaker de SA meer klassiek en spartaans.
Net wat je wil.
Ga je veel rijden is een FB gewoon comfortabeler , en inmiddels ook al aardig klassiek :wink:

De sa in nl die op AutoScout24 in sint oedenrode voor 6900 te koop staat is ook van mij geweest.
Das een nette auto.
Lang niet perfect maar vrij aardig.

Succes met t project.
P.s. Kijk ook eens op de Nederlandse Mazda oldtimer club ;-)
RX SA 1979 wit.projectje
626 cb2 2.0 sdx aut 1982
ronni.v.
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor kielliger op wo feb 20, 2019 16:25 pm

Mijn restauratie project (1979 SA) kostte in 1990-1994 ongeveer net zoveel als dat hij nieuw heeft gekost. Als ik alle rekeningen bij elkaar op tel kom ik zeker tot fl 25.000,-
In de loop van de jaren zijn daar nog enkele duizende Euro's bijgekomen voor updates en vervangingen. o.a. nieuwe motor, extra velgen, verbeterde wielophanging, LSD achteras, sportschijfremmen etc.etc..

Het houdt dus nooit op... niet vanzelf.

één voordeel als je zoveel geld uit geeft.... uiteindelijk doe je hem nooit meer weg. :-).

En welk kenteken heeft die "sleeper" RX-7 ? Kan eens kijken of ik daar in het register nog informatie over heb.
1968 Mazda 1500 Groen
1969 Mazda 1500 Wit
1977 RX-5 CD Rood
1979 RX-7 SA Rood
1984 626 2.0 Coupe Wit
1986 929 2.0i Coupe Blauw
1989 626 2.0 Hatchback Beige
1989 RX-7 FC3S TII Cabrio Wit
1996 323 2.0i V6 GT
2001 Xedos 9 2.5 V6 Beige
kielliger
RX7 (>700 posts)