Startproblemen

Algemene technische zaken

Startproblemen

Nieuw berichtdoor Mireck op ma feb 24, 2003 10:56 am

De motor van de Rx-7 wil soms moeilijk aanslaan, zeker als de motor heet is of indien de motor lange tijd niet heeft gelopen.
De motor raakt snel verzopen bij het starten.
Als de motor ook niet met schone en droge bougies aanslaat en/of aanslepen ook niet werkt kun je met deze procedure de verzopen motor alsnog gestart krijgen.

Wat heb je hiervoor nodig?
- 2 sets bougies, (1 set goede bougies, 1 set versleten bougies).
- Dikke olie;ATF(automatische) versnellingsbak olie, eventueel motor- of differentieel olie kan ook.
- Een paar schone doeken.
- Een reserve accu of startkabels.

Zorg ervoor dat je eerst goed gecontroleerd hebt of de motor echt verzopen is.
Controleer eerst dus of de bougies vonken en de motor benzine krijgt.

Hoe gaat het in zijn werk?

Koppel de benzinepomp los zodat de carburateur geen benzine meer krijgt.Bij de eerste generatie Rx-7 (SA/FB 1979-1985) kun je het makkelijkste het stekkertje onder het achterbankje aan de bestuurderskant loshalen.Bij andere type Rx-7’s kan dit op een andere plaats zitten of beter op een ander manier gedaan worden.

Haal alle bougies uit de motor en droog deze.
Start de motor voor ongeveer 15 seconden of langer met vol gas totdat er nauwelijks nog benzinewolken uit de bougiegaten komt.
LET OP! Het mag duidelijk zijn dat roken en/of vuur hierbij zeer gevaarlijk is. Vergeet ook niet te zorgen voor voldoende ventilatie. :!:

Giet nu ongeveer een eetlepel versnellingsbakolie in het onderste (leading) bougie gat van beide kamers.

Plaats een set oude of versleten set bougies in de motor.
Start de motor zonder de bougiekabels of de benzinepomp aangesloten.
Starten met volgas voor ongeveer 15 seconden of langer zodat de olie goed de kamers rondgaat.
Verwijder de vuile bougies.
Plaats de droge bougies in de motor.
Sluit de bougiekabels aan.
Sluit de benzinepomp aan.
Start de Rx-7.
Door de olie in de motor wordt extra druk opgebouwd waardoor de motor zeker zal aanslaan.
Zorg voor voldoende ventilatie omdat de Rx-7 enorm gaat roken zodra de motor loopt, dit kan nog enige tijd duren.

Waar moet je op letten?
- Zorg voor voldoende ventilatie omdat de Rx-7 enorm gaat roken zodra de motor loopt, dit kan nog enige tijd duren.
- De olie NOOIT door de carburateur in de motor gieten! :!:
- Giet de olie in de onderste (leading) bougiegaten, anders komt de olie niet direct in de motor, de “trailing” bougiegaten zijn niet hiervoor geschikt.
- Laat de motor nog enige tijd lopen om alle olie goed uit de motor te verbranden.
- Waarschuw de buren voor de rookontwikkeling en de knallen, dat scheelt een valse melding bij 112 :wink:

Ik heb deze methode gebruikt bij het starten van een eerste generatie Rx-7 die bijna 7 jaar niet gelopen had.
Dit is een veel gebruikte en beproefde methode om de motor weer aan het lopen te krijgen.
Ik neem echter geen verantwoording voor de werking van de methode en/of schade als gevolg van het gebruiken van de methode.
Mireck

brandstofpomp loskoppelen

Nieuw berichtdoor Eric Verschuur op wo apr 05, 2006 8:30 am

In mijn FB (1982) zit de brandstofpomp op een aparte zekering (links aan de zijkant van het zekeringenkastje, zie de diagram in het deksel), dus hoef je alleen maar die zekering los te trekken.

Groeten,
-- Eric.
Eric Verschuur

Re: Startproblemen

Nieuw berichtdoor mazdafreak op zo okt 05, 2008 20:42 pm

Het klinkt als geen kompressie. Dus verzopen, want bezine blijft toegevoerd ! Versleten Apex misschien?
Ik gebruik liever ATF olie . :wink:
Dit probleem herken ik bij de MX ,n sticky rings ( klevende zuigerveren) geen kompressie dus. :cry:
mazdafreak

Nieuw berichtdoor Furb op ma okt 06, 2008 11:32 am

mazdafreak schreef:Het klinkt als geen kompressie. Dus verzopen, want bezine blijft toegevoerd ! Versleten Apex misschien?
Ik gebruik liever ATF olie . :wink:
Dit probleem herken ik bij de MX ,n sticky rings ( klevende zuigerveren) geen kompressie dus. :cry:

dit topic is meer een how-to over wat te doen bij startproblemen. :wink:
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Colin op za feb 27, 2010 14:36 pm

ja dit is een oude topic weet het, maar zou graag even zeggen (nooit meer dan 10 sec startmoter laten draaien) is héél ''pijnlijk,, voor de startmoter. beter 10 sec dan 5 wachten en dan weer;) anders loopt de bekabeling ook heel warm.
Colin

Nieuw berichtdoor ronni.v. op vr apr 01, 2011 19:53 pm

Wat ook kan , mits in de buurt :
Bij verzopen motor de auto in een remmentest bank in zijn 1 en draaien maar tot hij aanslaat.

De hoeveelheid rook is niet minder :wink:
ronni.v.
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Kay op ma nov 07, 2011 11:41 am

IS dit eventueel ook aan te raden voor een FD welke al meer dan 1 jaar heeft stil gestaan?
Kan we voorstellen dat de Seals wel wat smering waarderen?

Of is dit alleen als laatste noodoplossing?
Kay

Nieuw berichtdoor Mireck op ma nov 07, 2011 12:49 pm

Kay schreef:IS dit eventueel ook aan te raden voor een FD welke al meer dan 1 jaar heeft stil gestaan?

Dit is bedoeld bij startproblemen (de motor wil niet aanslaan of is verzopen)
Mireck

Nieuw berichtdoor Dirkk op ma nov 07, 2011 13:59 pm

Hoi Mireck wat dacht je ik post hem nog een keer bij mij volstond een nachtje rust volgende ochtend liep hij direct half warm vinden de rotor motors niet grappig dus starten en laten lopen tot dat motor lekker warm is.
Mireck schreef:
Kay schreef:IS dit eventueel ook aan te raden voor een FD welke al meer dan 1 jaar heeft stil gestaan?

Dit is bedoeld bij startproblemen (de motor wil niet aanslaan of is verzopen)
Rx 7 FB 85 GSL Zw automaat USA
RX 7 FB 85 Zw USA
RX 7 fb 85 v3 TB USA
RX 7 SA 79 streetpoort
B 1800 81 tweety
B 1800 80 Silvester
B 2600 92 atraciet
B 2600 87 4/4 Bagheera
Dirkk
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor Marcel21674 op wo nov 09, 2011 12:42 pm

Mireck schreef:De motor van de Rx-7 wil soms moeilijk aanslaan, zeker als de motor heet is of indien de motor lange tijd niet heeft gelopen.
Als de motor ook niet met schone en droge bougies aanslaat en/of aanslepen ook niet werkt kun je met deze procedure de verzopen motor alsnog gestart krijgen.

- Dikke olie;ATF(automatische) versnellingsbak olie, eventueel motor- of differentieel olie kan ook.

Koppel de benzinepomp los zodat de carburateur geen benzine meer krijgt.Bij de eerste generatie Rx-7 (SA/FB 1979-1985) kun je het makkelijkste het stekkertje onder het achterbankje aan de bestuurderskant loshalen.Bij andere type Rx-7’s kan dit op een andere plaats zitten of beter op een ander manier gedaan worden.

Start de motor voor ongeveer 15 seconden of langer met vol gas totdat er nauwelijks nog benzinewolken uit de bougiegaten komt.
LET OP! Het mag duidelijk zijn dat roken en/of vuur hierbij zeer gevaarlijk is. Vergeet ook niet te zorgen voor voldoende ventilatie. :!:

Giet nu ongeveer een eetlepel versnellingsbakolie in het onderste (leading) bougie gat van beide kamers.

Starten met volgas voor ongeveer 15 seconden of langer zodat de olie goed de kamers rondgaat.
Start de Rx-7.
Door de olie in de motor wordt extra druk opgebouwd waardoor de motor zeker zal aanslaan.
Zorg voor voldoende ventilatie omdat de Rx-7 enorm gaat roken zodra de motor loopt, dit kan nog enige tijd duren.

Waar moet je op letten?
- Zorg voor voldoende ventilatie omdat de Rx-7 enorm gaat roken zodra de motor loopt, dit kan nog enige tijd duren.
- Giet de olie in de onderste (leading) bougiegaten, anders komt de olie niet direct in de motor, de “trailing” bougiegaten zijn niet hiervoor geschikt.
- Laat de motor nog enige tijd lopen om alle olie goed uit de motor te verbranden.
- Waarschuw de buren voor de rookontwikkeling en de knallen, dat scheelt een valse melding bij 112 :wink:

Ik heb deze methode gebruikt bij het starten van een eerste generatie Rx-7 die bijna 7 jaar niet gelopen had.
Dit is een veel gebruikte en beproefde methode om de motor weer aan het lopen te krijgen.
Ik neem echter geen verantwoording voor de werking van de methode en/of schade als gevolg van het gebruiken van de methode.

Hmmm, atf olie (Automatic transmission fluid) is bij mijn weten juist erg dunne olie. Waarschijnlijk bedoel je API GL4 of GL5 olie. Dat is idd. vrij dikke transmissie olie.
Mazda 818 coupe 1.3L 8V OHC (1977)
Mazda MX-6 2,5L 24V (1992)
Mazda 626 hatchback 1.8L 16V DOHC (1993)

www.dutchmazda818.nl
Marcel21674
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor Mireck op wo nov 09, 2011 15:59 pm

Marcel21674 schreef:
Mireck schreef:De motor van de Rx-7 wil soms moeilijk aanslaan, zeker als de motor heet is of indien de motor lange tijd niet heeft gelopen.

Start de Rx-7.

Waar moet je op letten?

Hmmm, atf olie (Automatic transmission fluid) is bij mijn weten juist erg dunne olie. Waarschijnlijk bedoel je API GL4 of GL5 olie. Dat is idd. vrij dikke transmissie olie.

Nee ik bedoel precies wat er staat, dikke motorolie, versnellingsbakolie of ATF. De ATF heeft alleen een andere eigenschap die het kunnen starten van de motor bevorderd. Niet zozeer de dikte van de olie (al is die wel voldoende)
Mireck

Nieuw berichtdoor Damic op ma jan 09, 2012 18:38 pm

Eventjes een toevoeging doen.

Vermits ik geen nieuwe/propere bougies heb heb ik het start advies van Mireck half gevolgd.

1. EGI zekeringen eruit (30A en 40A)
2. Bougies eruit
3. 10 a 15 seconden starten
4. Bougies schoon branden met brander (zijn ze ineens ook warm)
5. Bougies terug erin en aansluiten
6. Eventjes terug starten
7. Zekeringen terug op zijn plaats
8. Starten en gaan

Deze volgorde ging voor mij.
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Keer terug naar Technisch algemeen