FC3S met renesis op carbs?

Downpipes, luchtfilters en de aanverwante zaken

FC3S met renesis op carbs?

Nieuw berichtdoor Salto op vr jun 27, 2014 17:36 pm

Vanwege de hoge compressie en algemene beschikbaarheid overwegen we momenteel om een renesis motor in onze FC te monteren..
Nu weet ik dat er hier mensen zijn die meer verstand van dit spul hebben dan wij.. dus bij deze leg ik het eens voor, en ik hoor graag meningen en/of tips.

De setup
-4-poort renesis (incl rebuild)
-3-poort uitlaatspruitstuk
-custom inlaatspruitstuk voor/met carburateur
-RX-8 koppeling en vliegwiel
-FC TII bak, as, diff etc.
-distributeur/ontsteking/voorste ijzer van een S4 FC-N/A (past dat?)
-Custom Montage op het FC subframe/chassis-balken 
-FC dynamo
-Stuurbekrachtiging delete
-mengsmering
-evt poorten en balanceren voor iets meer power en hogere redline.

Is dit allemaal te doen?
'88 Mazda RX-7 FC3S NA------->In pieces waiting for its next life as a track car
'88 Suzuki Swift GTi MK1------> My mates daily/trackcar/ringtool
'95 Suzuki Swift GTi MK3------> My moneypit track-car, keeping us from building th RX-7
'
Salto
R100 (>100 posts)

Type RX-7: FC N/A

Re: FC3S met renesis op carbs?

Nieuw berichtdoor Furb op vr jun 27, 2014 22:26 pm

Jij blijft ook plannen wijzigen...

Bij racingbeat kun je een renesis-fc adapterplaat kopen, daar kan je dan een fc carb spruitstuk voor holley of weber op schroeven.
Beste kan je een FB ontsteking gebruiken met carb. Dan heb je geen ecu meer nodig.
Andere voorplaat zou moeten passen, Kees hoebeke weet hier meer van want die is al aan het experimenteren geweest.
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Salto op za jun 28, 2014 0:04 am

Klopt.. wijzigende plannen betekent progressie ;)
We wilden eerst een frankenstein blok maken met renesis rotors, maar aangezien een renesis makkelijker te krijgen is, goed vermogen maakt en efficienter en stiller zou moeten zijn, leek het ons wel geschikt.
Zeker als je de prijzen van RX-8 in de uk ziet.

Maar ik begrijp dat een S4 N/A nog steeds aansturing van een ECU nodig heeft? En een FB ontsteking dus niet?
ik weet dat Bop westerduin in zijn mx-5 ook een FB ontsteking heeft, en dat dat werkt met een aangepaste carterpan, maar aangezien ik dus het NA S4 heb liggen zou dat mijn voorkeur hebben :)

Iig thanks voor de info ;)
'88 Mazda RX-7 FC3S NA------->In pieces waiting for its next life as a track car
'95 Suzuki Swift GTi MK3------> My moneypit track-car, keeping us from building th RX-7
'
Salto
R100 (>100 posts)

Nieuw berichtdoor Mireck op za jun 28, 2014 8:02 am

Salto schreef:Vanwege de hoge compressie en algemene beschikbaarheid overwegen we momenteel om een renesis motor in onze FC te monteren..
Nu weet ik dat er hier mensen zijn die meer verstand van dit spul hebben dan wij.. dus bij deze leg ik het eens voor, en ik hoor graag meningen en/of tips.

De algemene beschikbaarheid komt voor het grootste deel door de kwaliteit van de Renesis motor.............. :|
Helemaal in vergelijking met de kwaliteit van elk willekeurig type Rx-7 motor......
Ik wist het wel... en helemaal in een (non-turbo) FC :mrgreen:
http://www.rx7-service.eu
Europees Racingbeat Distributeur
Trackcar: 1986 FC 13B (progressing)
Cruiser: 1990 20B 3rotor Eunos Cosmo
Summercar: 1991 13B TII cabrio
Projectcar:1994 FD3S LHD
Mireck
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Salto op za jun 28, 2014 10:05 am

Moet ik dat nou serieus of sarcastisch opvatten?
'
Salto
R100 (>100 posts)

Nieuw berichtdoor Furb op za jun 28, 2014 10:46 am

Serieus...

De renesis is nu eenmaal de "miskleun" van zowat alle wankels..
Ze hebben met de doorontwikkeling juist heel andere problemen gecreëerd die je bij de oudere motoren nooit had, puur vanwege eisen qua emissie en geluid.

Die problemen en het te behalen vermogen geeft de oude 13b's altijd voorkeur.

Persoonlijk zou ik gebruiken wat je hebt.. veel minder werk, kosten en hoofdpijn.
RE-Furb.nl Rotary and Engineering

Rotary powered 929 build in progress...
400hp RX-7 FC rest in pieces...
Furb
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Salto op za jun 28, 2014 15:51 pm

Wat voor 'problemen' moet ik dan aan denken?
We gaan in principe op vrij standaard vermogen, zonder enige electronische aansturing rijden... en we hoeven niet meer vermogen.. dat is ook heel de bedoeling niet ervan
Het wordt een pure curcuit bak zonder de demping van een turbo, dus stiller is in ieder geval al beter.
'
Salto
R100 (>100 posts)

Nieuw berichtdoor Damic op za jun 28, 2014 23:56 pm

Aan het vermogen van de rx8 ga je toch niet geraken als jen iets aan het blok gaat doen behalve naar carbu, op zo'n n/a blok word echt gespeeld met de airflow om zoveel mogelijk lucht per slag de motor in te krijgen, doe je dat allemaal weg, verlies je een deel vermogen.

* Problemen dat ik dacht te weten: dunnere apex seals (of toch andere samenstelling) waardoor ze sneller breken.
**Niet van toepassing voor jullie**
* ontsteekmodules op het blok gemonteerd, waardoor ze doorslagen
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Salto op zo jun 29, 2014 0:30 am

Ok, dat is vrij duidelijk, maargoed.. als dat alles is.
we zitten toch tegen een set nieuwe seals etc aan te kijken, dus een set verse apex seals en we kunnen wel een tijdje vooruit, en er zullen vast wel upgrades te krijgen zijn toch?
en als alles openligt, zal er toch nog iets gepoort moeten gaan worden.

Vermogen gaan we wel zien. Ik vind rond de 200 pk al goed, alles wat we hoger komen is meegenomen.
'
Salto
R100 (>100 posts)

Nieuw berichtdoor BOBLOOK op zo jun 29, 2014 8:01 am

Damic schreef: zoveel mogelijk lucht per slag de motor in te krijgen,

Welke wankel motor is dat ? :mrgreen:
Afbeelding
BOBLOOK
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Mireck op ma jun 30, 2014 11:47 am

Damic schreef:Aan het vermogen van de rx8 ga je toch niet geraken als jen iets aan het blok gaat doen behalve naar carbu, op zo'n n/a blok word echt gespeeld met de airflow om zoveel mogelijk lucht per slag de motor in te krijgen, doe je dat allemaal weg, verlies je een deel vermogen.

* Problemen dat ik dacht te weten: dunnere apex seals (of toch andere samenstelling) waardoor ze sneller breken.
**Niet van toepassing voor jullie**
* ontsteekmodules op het blok gemonteerd, waardoor ze doorslagen

sterke slijtage door verkeerde smering Apexseals..... zit helaas in de constructie, is pas aangepast bij de 2010 en 2011 blokken.

Ik zie bij Rx-8 motoren met kilometerstanden vanaf 70.000 km's extreme slijtage, vele malen ergers dan bij twin-turbo's met 200.000 kms......
Ik doe geen enkele Rx-8 rebuild meer ZONDER 2 nieuwe kamers.....

Een FC 13B NA heeft overigens nog een ander voordeel, de 5e en 6e poort. Het is een heel mooi en effectief systeem (bij de europese blokken). Het systeem bij amerikaanse 13B NA's is anders en afhankelijk van slijtage en uitlaatgasdruk.

200 Pk op een (europese) NA is goed te doen, zeker als de motor nog gerebuild moet worden. Een streetport van maken :o
Mireck
RX7 (>700 posts)

Nieuw berichtdoor Salto op ma jun 30, 2014 15:56 pm

Verschilt dit nog met hoe de auto gebruikt wordt mireck?
In ons geval.. starten op het paddock en warmrijden op het circuit, afkoelen op het circuit, de aanhanger op en uit.
En zou mengsmering daar niet voordeliger in zijn dan de OMP(dacht iets te hebben gelezen dat de OMP niet op de juiste plekken olie injecteerde?)

En is een rebuild absoluut niet te doen zonder serieus structureel spul te moeten vervangen?
'
Salto
R100 (>100 posts)

Nieuw berichtdoor Mireck op di jul 01, 2014 11:11 am

Salto schreef:Verschilt dit nog met hoe de auto gebruikt wordt mireck?
In ons geval.. starten op het paddock en warmrijden op het circuit, afkoelen op het circuit, de aanhanger op en uit.
En zou mengsmering daar niet voordeliger in zijn dan de OMP(dacht iets te hebben gelezen dat de OMP niet op de juiste plekken olie injecteerde?)

En is een rebuild absoluut niet te doen zonder serieus structureel spul te moeten vervangen?

Dat maakt niet zoveel uit. Bij een Rx-8 injecteerd de OMP op andere plaatsen dan bij de Rx-7 motoren. Dit blijkt 1 van de oorzaken van de extreme slijtage van de huizen te zijn. Andere mogelijk oorzaken zijn de kwaliteit van de huizen (heftige discussie :mrgreen: ) en de gebruikte olie en smeringsconstructie (zeer lage oliepan,bijna dry-sump).
Dus vandaar bij elke Rx-8 rebuild nieuwe huizen gebruiken.
De Rx-7 motoren en delen hebben zich door de jaren al lang bewezen.
Ik zou altijd bijmengen bij circuitgebruik. Keuze voor wel of geen OMP is een persoonlijke, ik heb geen OMP op de SA 12A Bridgeport gehad, nu met de FC 13B NA heb ik niet de moeite genomen om de OMP weg te halen, het scheelt nauwelijks gewicht en dan hoef ik iets minder bij te mengen.

Bij rebuilds van Rx-7 motoren komt het regelmatig voor dat er niets of weinig vervangen hoeft te worden (mits de motor nog op 2 rotors liep :mrgreen: )
Mireck
RX7 (>700 posts)

Keer terug naar Modificaties