Mijn RX-8 vandaag opgehaald!

20B's of andere merken dan Mazda met rotatiemotoren

Re: Mijn RX-8 vandaag opgehaald!

Nieuw berichtdoor Dennis op zo okt 23, 2011 11:30 am

Damic schreef:Iemand kennen met programmeer ervaring van processors/pics/... die eerst het oude programma uitlezen en opslaan dan de downgrade schijven naar de processor en voila downgrade gedaan :D

Het probleem zit hem in de broncode, die wordt echt niet vrijgegeven.
De meeste autofabrikanten schermen hun software zeer goed af, dat moet jij toch weten.
Ok, alles is te kraken maar als jij iemand kent die dat kan, kan hij een hoop geld verdienen.
Nee, doe mij dan maar Porsche, daar hoef je geen standalone motormanagement aan te schaffen om de boel aan te passen.
Het is niet voor niks dat wanneer je bijvoorbeeld een Mazda RX-7 FD wil tunen een apart motormanagement moet aanschaffen (bijv. A'PEXi PowerFC).
Het klinkt zo simpel, het is het echter niet.

Grtz Dennis.
Dennis
RX5 (>500 posts)

Type RX-7: FB

Nieuw berichtdoor Damic op zo okt 23, 2011 13:48 pm

Gewoon de processor direct uitlezen ken je met software voor de processor zelf, meestal is er zelfs een aansluiting voorzien in de vorm van een header om direct met de processor te communiceren.

Tja de downgrade bij Mazda misschien of iemand anders met een RX-8 die een oudere versie heeft.
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Dennis op zo okt 23, 2011 21:46 pm

OBD uitlezen is niet zo moeilijk of bedoel je dat niet?
Ik reset die van mij namelijk wel eens via de OBD-connector (onder dashboard) met m'n OBD-tooltje.
Je kan zelfs een remote OBD-zender aansluiten en via je smartphone de gegevens van de hele auto volgen.
Leuk speelgoed.
Maar software veranderen is een heel ander verhaal.
Ik snap niet precies wat je bedoelt met een processor uitlezen...
Data uitlezen gaat gewoon via een I/O poort en de processor regelt alleen het dataverkeer maar volgens mij praten we weer langs elkaar heen! :wink:
Ik ken wel iemand met de goede versie maar weet niet of dat zomaar in die van mij geladen kan worden.
Het lijkt mij erg sterk dat dat zo makkelijk zou kunnen maar het idee is niet verkeerd!

Grtz Dennis.
Dennis
RX5 (>500 posts)

Nieuw berichtdoor Marcel21674 op ma okt 24, 2011 8:24 am

Dennis schreef:OBD uitlezen is niet zo moeilijk of bedoel je dat niet?
Ik reset die van mij namelijk wel eens via de OBD-connector (onder dashboard) met m'n OBD-tooltje.
Je kan zelfs een remote OBD-zender aansluiten en via je smartphone de gegevens van de hele auto volgen.
Leuk speelgoed.
Maar software veranderen is een heel ander verhaal.
Ik snap niet precies wat je bedoelt met een processor uitlezen...
Data uitlezen gaat gewoon via een I/O poort en de processor regelt alleen het dataverkeer maar volgens mij praten we weer langs elkaar heen! :wink:
Ik ken wel iemand met de goede versie maar weet niet of dat zomaar in die van mij geladen kan worden.
Het lijkt mij erg sterk dat dat zo makkelijk zou kunnen maar het idee is niet verkeerd!

Grtz Dennis.

Nee obd uitlezen gaat alleen om meetgegevens en foutcodes. Daarvoor gebruik je juist de software die al in de ecu zit.
Wat damic waarschijnlijk bedoeld is de processor/chip verwijderen uit de ecu hem inpluggen op een speciale adapter die je aansluit op een pc met de juiste software/hardware om dergelijke chips uit te lezen en te programmeren.
Dat is mogelijk, want wezel (hier ook actief "geweest") heeft dit ook gedaan voor z'n toenmalige 626 GT coupe.
Mazda 818 coupe 1.3L 8V OHC (1977)
Mazda MX-6 2,5L 24V (1992)
Mazda 626 hatchback 1.8L 16V DOHC (1993)

www.dutchmazda818.nl
Marcel21674
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor Dennis op ma okt 24, 2011 14:36 pm

Oh, die EPROM...zeg dat dan! :P :P :P

Grtz Dennis.
Dennis
RX5 (>500 posts)

Nieuw berichtdoor Marcel21674 op ma okt 24, 2011 22:39 pm

Dennis schreef:Oh, die EPROM...zeg dat dan! :P :P :P

Grtz Dennis.

Gezien de huidige ecu's complete mini pc's zijn, weet ik niet of het ook zo simpel is.
Ik denk dat je toch wel wat diepgaandere kennis nodig hebt van de gehele opbouw van het brein.

www.dutchmazda818.nl
Marcel21674
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor Damic op di okt 25, 2011 6:02 am

Niks verwijderen. Er bestaan speciale tools die je rechtstreeks over een chip kunt zetten en zo dan kunt uitlezen/schrijven, nu zal er wel een eeprom in de buurt zitten en best is dus alles via een werkende processor uitlezen.
Heb iets gevonden, je moet je wel registreren: http://www2.ecuconnections.com/forum/vi ... 127&p=5338

Dan heb je nog een 2de handse ecu: http://www.ebay.com/itm/mazda-rx8-ecu-e ... es&vxp=mtr , deze kun je natuurlijk ook bij een afbraak gaan zoeken.
SA22C Driver Snelle Annabelle is haar naam
Damic's 12A OMP MOD topic/handleiding. My Yotobe
Furb: Wil je een Veyron-killer of eentje die m totaal vernedert/opvreet/ uitspuugt/met een rietje weer opzuigt
Someday I going to build me a FB mdew's FD killing machine
Damic
RX7 (>700 posts)

Type RX-7: SA

Nieuw berichtdoor Marcel21674 op di okt 25, 2011 20:28 pm

Damic schreef:Niks verwijderen. Er bestaan speciale tools die je rechtstreeks over een chip kunt zetten en zo dan kunt uitlezen/schrijven, nu zal er wel een eeprom in de buurt zitten en best is dus alles via een werkende processor uitlezen.
Heb iets gevonden, je moet je wel registreren: http://www2.ecuconnections.com/forum/vi ... 127&p=5338

Dan heb je nog een 2de handse ecu: http://www.ebay.com/itm/mazda-rx8-ecu-e ... es&vxp=mtr , deze kun je natuurlijk ook bij een afbraak gaan zoeken.

voila nog mooier. :mrgreen:

www.dutchmazda818.nl
Marcel21674
RX3 (>300 posts)

Nieuw berichtdoor janharmen op di okt 25, 2011 21:35 pm

ik loop nu stage in de micro-electronica, zou eventueel wel gebruik kunnen maken van geavanceerde apparatuur.
'84 FB, unknown white tint, 12A 6pt RB streetport exhaust system, lightweight steel flywheel, Limited Slip Diff, moonroof
'84 FB antraciet, 13B NA S4 Injection
janharmen
RX7 (>700 posts)

Vorige

Keer terug naar Ander