De rotatiemotor |
![]() |
![]() |
Het bijzondere aan de Mazda RX-7 is natuurlijk, naast het eigenzinnige uiterlijk, de motor. De motor bestaat in tegenstelling tot een conventionele motor niet uit een cilinderblok met zuigers, maar uit twee kamers waar in iedere kamer een rotor draait. De kamers zien eruit als een acht, een rotor lijkt op een driehoek. Onderstaande afbeeldingen geven hiervan een duidelijk voorbeeld.
De constructie van de motor blinkt uit in technische eenvoud. Uit een relatieve kleine verbrandings-ruimte wordt een hoog vermogen gehaald en dit zorgt voor het uitermate soepele en krachtige rijgedrag van de RX7. In tegenstelling tot de zuigermotor, met zijn op- en neergaande beweging van de zuigers, kent de rotatiemotor alleen een continue draaiing van de bewegende delen, rotor en excentriek-as waardoor bij hoge snelheden de motor vrij van trillingen blijft en het geluidsniveau van de motor laag is. Historie Het ingenieuze idee voor de wankel- of rotatiemotor is gekomen van Dr. Felix Wankel, die de motor in samenwerking met het Duitse automobielbedrijf NSU tot een productierijpe krachtbron (motor) heeft ontwikkeld in het eind van de jaren '50. Het spreekt daarom voor zich dat dit ook het automerk is dat de rotatiemotor voor het eerst in een auto heeft toegepast begin jaren '60: de NSU Wankel Spider. De motor wist een vermogen te persen uit één enkele kamer van ca. 50 PK. Rond deze tijd werd een tweeschijfs rotatiemotor tevens toegepast in de NSU RO80. Motorcomponenten De meeste rotatiemotoren bestaan uit twee kamers, alhoewel één- en driekamer rotatiemotoren ook in productieauto’s zijn toegepast. Deze kamers zijn gemaakt van aluminium. De kamers worden gescheiden door de zogenaamde intermediate side housing (tussenwand) en afgesloten door de rear side housing (achterwand) en front side housing (voorwand). De krukas zorgt voor het overbrengen van het vermogen naar het vliegwiel. De continue draaiende beweging van de rotor zorgt ervoor dat het brandstofmengsel in de kamer wordt geperst en als uitlaatgas de kamer weer verlaat. De conventionele kleppen zijn daarom overbodig. Hoe werkt de motor In de rotatiemotor gebeuren dezelfde vier processen die in een conventionele motor plaatsvinden. Er is ook in een kamer sprake van een inlaat-, compressie-, werk- en uitlaatslag. Het koppel wordt in de kamer geprodu¬ceerd door de kracht van een verbranding die weer wordt overgebracht op het middelpunt van een excentriek-as (te vergelijken met een krukas).
Als de rotor draait wordt de te volgen kamer groter. Hierdoor wordt het lucht/brandstofmengsel door de inlaatpoort in de kamer gezogen (geperst). Na verdere verdraaiing van de rotor wordt de inlaatpoort weer afgesloten. Dit is te vergelijken met de inlaatslag van de viertakt zuigermotor, maar het vraagt maar 120 graden van de draaiing van de rotor. Gedurende de volgende 120 graden van de draaiende rotor wordt het volume verminderd. Dit samenpersen van het mengsel staat gelijk aan de compressieslag van de viertaktmotor. Op het juiste moment vonkt een bougie waardoor het mengsel ontbrandt en uitzet. Door de lange en nauwe vorm van de verbrandingsruimte zijn twee, op verschillende tijden vonkende, bougies noodzakelijk. Het uitzettende gas oefent een kracht uit op de rotor die daardoor de (krukas) excentriek-as laat draaien. Het kamervolume neemt weer toe als het brandend mengsel uitzet. Dit staat gelijk aan de werkslag van de viertaktmotor. Wanneer de kamer zijn maximum nadert komt de uitlaatpoort vrij. Als het kamervolume weer kleiner wordt worden de uit-laatgassen via deze poort naar buiten geperst. MAZDA’s motoraanduiding Mazda heeft voor de motoraanduiding in de jaren een eenvoudige nummering aangehouden; de motoraanduiding geeft ruwweg de inhoud van de motor weer. Dat hierbij af en toe een wat optimistische afronding werd gebruikt wordt maar even door de vingers gezien. Zo komt de motoraanduiding 12A van 2 kamers van 573cc (= 1146) en de motoraanduiding 13B van 2 kamers van 654cc (= 1308).
|
Polls |
---|
RotaryStock |
---|
![]() |